14. května 2009 • 15:20

Formuli dusí hra o miliony

Autor: Jan Černý
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Speciál o Slovácku. Co kouč a kádr? Svědík do Baníku či Plzně? Posunul se, říká Nguyen
SESTŘIH: NY Islanders - Carolina 2:3. Nečas asistencí přiblížil Hurricanes k postupu
VŠECHNA VIDEA ZDE

Už léta řídí formuli jedna. Tedy hlavně řeší její vnitřní spory. A těch je letos hodně. Ferrari, Toyota a Renault hrozí odchodem kvůli zavádění rozpočtových stropů. Max Mosley má na stole další problém.



Jako prezident Mezinárodní automobilové federace, zkráceně FIA, musí najít kompromis, aby formule jedna novou krizi přežila. Bude Brit vyjednávat, nebo bouchne pěstí do stolu?

Tohle je válka. Úředníkům FIA vadí astronomické ceny ve formuli jedna a na příští roky vyhlásili rozpočtový strop. Dobrovolný. Stáj, která dokáže odjet sezonu za 40 milionů liber (v přepočtu 1,2 miliardy korun) za to dostane možnost neomezeného testování a libovolné otáčky motorů. Jasná výhoda pro chudší a nové týmy. Pro Ferrari, Toyotu a další velké stáje s ohromnými finančními injekcemi od automobilek je ale rozpočtový strop nepřijatelný. Dvojí technické regule by mátly diváky i sponzory.

„Budou nám chybět, ale ať si klidně jdou. Obejdeme se bez nich,“ vzkázal Mosley zástupcům Ferrari, které se kvůli odmítnutí přihlášky na příští rok postavilo do role hlavního odpůrce nových pravidel. Včera se k protestu přidal i Renault. Straší se obě strany navzájem a zkouší, komu dřív povolí nervy a ustoupí? Týmy jako Ferrari, které je v F1 od první sezony v roce 1950, jsou pro seriál důležité kvůli fanouškům. Formule jedna ale zároveň stále bojuje s malým počtem účastníků, které odrazují vysoké finanční náklady.

FIA věří, že levnější závodění by přitáhlo další zájemce. Ještě před tím, než se Mosley jakožto bývalý právník vydal na cestu sportovního diplomata, měl vlastní malou formulovou stáj March. Ta i přes svůj „garážový“ handicap dokázala začátkem sedmdesátých let díky chytrým konstrukčním řešením porážet větší a bohatší týmy. Rodák z Londýna tak moc dobře ví, že bohaté týmy svým nekonečným pumpováním obřích financí zadupávají konstruktérskou invenci menších firem, které se o vstupu do F1 kvůli drahotě bojí byť jen uvažovat.

Räikkönen ve vozu stáje Ferrari Räikkönen ve vozu stáje FerrariFoto ČTK


Na zprávu o zavedení finančních stropů okamžitě zareagovalo pět vážných zájemců z řad malých firem a týmů z nižších závodních sérií.
Pestřejší startovní rošt by se hodil i Berniemu Ecclestonovi. Majitel seriálu F1 a držitel vysílacích a marketingových práv potřebuje k životu jak FIA (ta mu zprostředkovává sportovní autoritu), tak automobilky, které britského miliardáře zásobují dalšími penězi. Bernie proto navrhnul kompromis v podobě 60 milionů liber (1,8 miliardy korun). FIA zatím nereagovala.

Velký spor o budoucnost formule jedna zasáhl FIA shodou okolností v době, kdy její prezident Mosley sám čelí velké osobní krizi. Ve svém londýnském bytě byl před několika dny nalezen mrtvý Alexander Mosley. Devětatřicetiletý syn šéfa FIA se podle lékařů předávkoval drogami. Po skandálu s loňským videem, na kterém se devětašedesátiletý Mosley oddává erotickým hrátkám s fašistickým podtextem, má nejvlivnější muž světového motorsportu na krku další aféru. Kvůli pietě proto nedorazil na víkendovou GP Španělska, kde mělo proběhnout další kolo jednání ve sporu o rozpočty na příští rok.

Na GP Monaka už by ale Mosley příští týden dorazit měl. Minimálně kvůli tomu, že tam má jeden ze svých luxusních bytů. Ve městě boháčů se odehraje důležitá schůzka mezi ním a Lucem de Montezemolem, šéfem Ferrari. „Ferrari neodejde. Na formuli jedna má postavený celý svůj marketing. I Italům jde ale o snižování nákladů. Ale ne takhle skokově, takže se budou snažit zvýšit výšku finančního stropu,“ odhaduje vývoj jednání komentátor formule jedna Tomáš Richtr.

Hrozby o odchodu jsou podle Richtra pouze součástí nátlakové hry, jejímž cílem je dostat veřejnost na svou stranu. Ta proti Mosleymu a FIA stojí už delší dobu. Britský šéf FIA je ale zároveň delší dobu jediným člověkem, kdo má v současné době kompetenci na to řídit budoucnost formule jedna.

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud