4. května 2019 • 17:30

Zasněžený závod ve Spa ukončily červené vlajky, Alonso vítězem

Autor: Jiří Šlégl (Svět Motorů)
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Zimák k play off NHL. Lener i analytik tipují postup Bostonu. V čem se Nečas blíží Pastovi?
Mám rád, když Ostrava žije Baníkem, říká Buchta. Je rychlejší než Tanko?
VŠECHNA VIDEA ZDE
Světový vytrvalostní šampionát FIA WEC má za sebou sedmý závod sezony 2018/2019, který po celou dobu na belgickém okruhu ve Spa ovlivňovaly rozmary ardenského počasí. Během šestihodinového časového limitu vyjel na trať několikrát safety car kvůli hustému sněžení, které znemožňovalo bezpečné závodění. Kvůli opětovnému zhoršení počasí byl závod definitivně ukončen 11 minut před plánovým koncem, do cíle na prvním místě dovezl Fernando Alonso prototyp Toyota TS050 Hybrid #8


Z pole position do závodu odstartoval Mike Conway s Toyotou #7, která v pátek prolomila kvalifikační traťový rekord třídy LMP 1 okruhu ve Spa. Conway v prvních minutách závodu udržel vedení před Sébastienem Buemim v sesterském prototypu #8 a před soukromými prototypy týmů SMP Racing a Rebellion Racing. S vozem BR Engineering BR1 – AER #11 ruské stáje při svém debutu ve WEC odstartoval do závodu Stoffel Vandoorne.

Šestihodinové vytrvalostní klání odstartovalo po ranním sněžení za relativně suchých podmínek, ovšem už po pěti minutách závodu začalo opět sněžit, a to velmi hustě! Kvůli značně mokré trati, téměř nulové viditelnosti a velice nízkým teplotám, které klesaly až na 2°C, vyjel na trať safety car, který celý závod zneutralizoval. K vyvěšení červených vlajek však nedošlo.

Pod safety carem začaly vozy ze všech čtyř tříd jednotlivě zajíždět ke svým mechanikům pro přezutí na pneumatiky do extrémního mokra. K tomuto řešení se uchýlila většina týmů, jen pár odvážlivců se pokoušelo na trati zůstat o něco déle na hladkých pneumatikách. Do boxů nakonec zamířili všichni, tovární Toyota ale špatně načasovala zastávku pro vůz #8. Buemi jako jediný nestihl zastavit před restartováním závodu, a tak prototyp lídrů mistrovství světa nabral téměř minutovou ztrátu.

Po restartu závodu na konci první hodiny se dostal do celkového vedení Stoffel Vandoorne s prototypem #11 týmu SMP Racing, po několika minutách se ale zpět na první místo dokázal dostat Mike Conway s Toyotou #7. Oba japonské hybridní prototypy byly ve Spa velmi rychlé především na mokré trati, což svými skvělými časy Conway dokazoval. Britský pilot začal v mžiku odjíždět zbytku startovního pole a nedovolil Buemimu, aby s vozem #8 snižoval svoji ztrátu na vedení.

Za osychajících podmínek tak Conway zvýšil náskok Toyoty #7 před Toyotou #8, která se mezitím dostala na druhé místo, až na jednu minutu a řízení následně předal Kamujovi Kobajašimu. Japonský pilot dokázal držet náskok vypracovaný Conwayem, avšak práce obou jezdců přišla vniveč po selhání techniky. Kobajaši byl po velmi pomalém kole zatlačen v boxech do garáže, kde se mechanici Toyoty vrhly do oprav. Toyota #7 se posléze vrátila na trať se čtyřmi koly ztráty na v tu dobu již vedoucí vůz #8 s Kazukim Nakadžimou za volantem.

Jakékoliv pokusy o stíhací jízdu zmařily Toyotě #7 další výkyvy počasí. Sněžení se na trať ve Spa vrátilo ještě několikrát a pokaždé si vyžádalo výjezd safety caru. Kvůli opravdu extrémním podmínkám často docházelo ke kolizím a výletům jednotlivých vozů mimo trať i během safety car fáze.

Do vedoucí Toyoty #8 na závěr závodu usedl Fernando Alonso, který sebe a svoji posádku bezpečně držel na prvním místě. Sníh se opět vrátil v závěrečné půlhodině. Závod byl naposledy restartován 16 minut před koncem, ale již o 5 minut později byl červenými vlajkami předčasně ukončen, a tak Alonso, Buemi a Nakadžima získali s Toyotou TS050 Hybrid #8 své čtvrté vítězství v sezoně.

Díky bodovému přídělu, který získala Toyota #8 za vítězství, a také díky bodům za konečné šesté místo vozu #7 slaví japonský tovární tým zisk titulu mistra světa mezi týmy třídy LMP 1 již před finále sezony v Le Mans. O mistrovském titulu mezi jezdci se mezi posádkami prototypů #8 a #7 rozhodne až na trati La Sarthe.

Na druhém místě šestihodinový závod ve Spa dokončili Nathanael Berthon, Gustavo Menezes a Thomas Laurent s prototypem Rebellion R13 Gibson #3 švýcarského týmu Rebellion Racing. Ten na druhé místo dostal poslední jmenovaný francouzský pilot Laurent, který předjel vůz #11 týmu SMP Racing.

Na třetí nejvyšší stupínek na pódiu tak po porážce od Rebellion Racing vystoupali Stoffel Vandoorne, Michajl Aljošin a Vitalij Petrov, kteří se střídali za volantem vozu BR Engineering BR1 – AER #11.

Bitvu v LMP 2 nejlépe zvládl tým DragonSpeed

Ve třídě LMP 2 výborným způsobem rozjel závod Giedo van der Garde s prototypem Dallara P217 Gibson pro nizozemskou stáj Racing Team Nederland. Nizozemec se ujal vedení ve své třídě a následně předal řízení týmovému kolegovi Fritsi van Eerdovi.

Ten si ale musel odpykat penalizaci průjezdu boxy a Racing Team Nederland tak vypadl z boje o čelo. Po zbytek závodu poté bojovali o vítězství především vozu týmů Signatech Alpine (Alpine A470 #36), Jackie Chan DC Racing (Oreca 07 #38), G-Drive Racing (Aurus 01 #26) a DragonSpeed (Oreca 07 #31).

Závěr závodu za sněhových podmínek nejlépe zvládl Pastor Maldonado s vozem Oreca 07 Gibson #31 americké stáje DragonSpeed. Bývalý pilot formule 1 dovezl svůj prototyp do cíle na prvním místě a mohl se radovat z vítězství společně s Robertem Gonzalesem a dalším expilotem „královny motorsportu“ Anthonym Davidsonem.

Titul mistra světa pro Porsche v LMGTE – PRO

Nejenom Toyota byla po závodě korunována, titul mistra světa mezi značkami ve třídě LMGTE – PRO totiž s předstihem slaví tovární tým Porsche. Německé stáji k pojištění titulu stačilo dnešní třetí místo vozu #92 a osmé místo sesterského Porsche #91. Nejbližší rival v tabulce značek, kterým je Ferrari, už Porsche nemůže za žádných okolností dohnat.

Po dlouhém boji šestihodinovku ve Spa ve třídě LMGTE – PRO nakonec vyhráli Maxime Martin a Alexander Lynn s vozem Aston Martin Vantage, kteří tak v sezóně 2018/2019 získali druhý triumf pro britský tovární tým.

Druzí dojeli Alessandro Pier Guidi a James Calado s vozem Ferrari 488 GTE před třetím Porsche 911 RSR #91, v jehož kokpitu se střídala posádka Michael Christensen, Kevin Estre. Dvojice týmu Porsche po závodě ve Spa zůstává ve vedení šampionátu jezdců LMGTE – PRO.

Triumf pro Porsche v LMGTE – AM

Netovární Porsche 911 RSR #77 týmu Dempsey-Proton Racing vyhrálo dnešní závod ve třídě LMGTE – AM. O triumf vozu se zasloužila posádka Christian Ried, Riccardo Pera, Matt Campbell.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud