Pauza, Zulejka, Vicody, teď Sottovento. Taxis má další oběť, kde je chyba?

Video placeholder
Pauza, Zulejka, Vicody a teď Sottovento. Taxis má další oběť, kde je chyba?
Hnědák Sottovento (8) ze stáje Josefa Váni nepřežil pád na Velkém Taxisově příkopu
Hnědák Sottovento (8) ze stáje Josefa Váni nepřežil pád na Velkém Taxisově příkopu
Hnědák Sottovento (8) ze stáje Josefa Váni nepřežil pád na Velkém Taxisově příkopu
Osudný pád Sottoventa na Taxisu. Ze sedla vylétává žokej Jan Kratochvíl, 8letý hnědák bohužel náraz nepřežil...
Zklamaný Jan Odložil v sedle Theophila po Velké pardubické, v níž obhájce dojel až devátý
Lukáš Matuský posílá vzdušný polibek mamince do nebe po svém vítězství ve Velké pardubické
Lukáš Matuský slaví se svým týmem triumf ve Velké pardubické
36
Fotogalerie
iSport.cz, nit
Velká pardubická
Vstoupit do diskuse (3)

Velký Taxisův příkop. Legendární překážka se stala symbolem Velké pardubické i obtížnosti nejslavnějšího českého dostihu. Má ale i spoustu kritiků, na Taxisu už totiž vyhasly téměř tři desítky koňských životů… „Velký Taxisův příkop je samozřejmě náročná překážka, ale na druhou stranu současní koně s ní většinou nemívají problémy, jsou na to trénovaní,“ říká redaktor Sportu Martin Hašek.

Původně se jmenoval Hlavní nebo Tribunní příkop, býval i součástí jiných dostihů, teď je ale „tváří“ jediného - Velké pardubické. A pokud se stane nešťastná událost jako letos v podobě fatálního zranění Sottoventa, z části veřejnosti se na Taxis snese kritika.

Údaje se liší, ale na Taxisu celkem zahynulo 25 až 29 koní. „Je třeba říct, že ten skok je daleko bezpečnější, než byl v minulosti. V roce 1994 proběhly významné úpravy, příkop byl snížen ze dvou metrů na metr. Ta překážka není pro koně z principu nějak nebezpečná,“ říká Martin Hašek s tím.

Poslední obětí před přestavbou byla klisna Pauza v roce 1991 - odrazila se příliš brzy a zlomila vaz. V roce 2007 musel Marek Stromský v sedle Cieszymira před Taxisem přibrzdit a následoval pád, zlomená noha a uspání.

O sedm let později si po pádu do příkopu zlomila vaz klisna Zulejka, v roce 2018 oplakal Vicodyho opět Josef Bartoš. Letos obávanou překážku nezvládl Sottovento… „Měl bohužel problémy na startu. Na Taxis doběhl v ne úplně ideální pozici a pak se stalo to, že se trochu hůř odrazil, proletěl tím živým plotem a spadl do příkopu,“ popsal nešťastnou událost redaktor Hašek.

„Problém je ten, že když se kůň špatně odrazí, tak mu v živém plotu, který tam je, takzvaně zůstanou nohy. Když má malou rychlost, špatně se odrazí a zbrzdí ho plot, tak pak nemá šanci ten příkop přeskočit,“ vysvětluje dostihový expert.

„Bohužel to byla jedna z těch nehod, které se občas na Taxisu stávají. Ale ten dostih není nebezpečný, a pokud se udělá ještě nějaká drobná úprava, aby byl Taxis bezpečnější, tak se doufejme, takovým nehodám v budoucnu už vyhneme,“ věří Martin Hašek. Přitom by stačilo málo - třeba podle žokeje Myšky jen odrazové břevno před živým plotem.

Vstoupit do diskuze (3)

Doporučujeme

Načíst další články

Články z jiných titulů