Martin Tomaides
15. listopadu 2016 • 15:52

Macík se nemůže dočkat Dakaru. Tam už mě zdraví i Rusové, smál se

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Fantastický Priskeho trojzubec, nové Bazaly, nastoupí Preciado do derby?
Nahlédněte do kabiny Třince: kdo sbírá auta a kdo by mohl být ekonom. Kacetl je...
VŠECHNA VIDEA ZDE

Martin Macík už se nemůže dočkat. Přichází ta část roku, na kterou se těší nejvíc - Rallye Dakar už je za dveřmi! Vytrvalostní závod pro ty nejodvážnější bude sledovat zpoza volantu už potřetí a lednové devatenácté místo by rád vyměnil za pozici mezi nejlepší desítkou. „Ale konkurence je pořád stejně blbá a je jí hodně," zhodnotil s úsměvem jeden z aspektů náročnosti soutěže.



Do startu Dakaru zbývá zhruba šest týdnů, jak se cítíte?
„Báječně, minimálně fyzicky (úsměv). Co se týče auta, tak se musím přiznat, že jsme ho do poslední chvíle dodělávali, ale nešlo o žádné zásadní změny. Ještě dva dny s ním teď budu trénovat, doděláme pár drobností a bude to. Poslední měsíc uteče jako voda a odjezd. Už aby to začalo."

Fyzicky jste na rallye připraven?
„Trénink na Dakar začal zhruba před měsícem a půl a trvá tedy tři měsíce. Nejdřív se tvoří svalová hmota, pak jde spíš o fyzičku, která se hodně nabírá při běhání a poslední měsíc pak už je jenom o fyzičce. To znamená, že ty hezký svaly, který jsem nabral a rád se na ně pak dívám do zrcadla, tak ty všechny zmizí a vytvořím si obrovskou formu. Důležitou změnou bude odjezd do hor, který pro mě bude novinkou."

Počítám, že tam se bude navykat na nadmořskou výšku.
„Přesně tak, rád bych tam byl zhruba týden a makal dvoufázově, aby si tělo vytvořilo víc červených krvinek. V opravdových výškách se chystám běhat, v těch menších pak zase cvičit. Tělo by pak při závodě mělo pobyt v horách zvládnout o dost lépe."

Do kterých hor se chystáte?
„Já osobně jsem chtěl do Jižní Ameriky do And. Tam jsou hotelový komplexy i nad 3 tisíce m.n.m., ale to bohužel nejde, protože finančně i časově je to zbytečně náročný. Takže by to mělo být do Itálie, nejlíp poblíž Livigna, protože poblíž je rallyeová dráha, kde bych mohl zatím trénovat s vozy WRC."

Jak vlastně v tak náročných výškách vyřešíte následný klesající výkon kamionu?
„Nijak, ono to totiž moc nejde. Asi před dvěma lety se zkoušelo naladění počítače, aby auto fungovalo. Vlastně jde o to, že motor nemá kyslík a snažíme se najít nějaký řešení. Teď to řešíme tak, že permanentně držíme nahoře otáčky, aby si auto nabíralo vzduch přes turbo a díky tomu se motor točí a bere si víc nafty."

Martin Macík a kamion zvaný "Franta"
Martin Macík a kamion zvaný "Franta"

Takže tenhle problém je vyřešen?
„On se k tomu pojí jiný. Díky tomu, kolik motor bere tolik nafty, se auto rozbíjelo. Ale to byl problém všech, ne jenom náš. Ono to vypadá děsivě, představte si, že za váma vznikne stěna černýho dýmu, a tak kilometr se drží. Tam si auto podle mě bere tak 150-170 litrů na 100 kilometrů."

Dakar se vloni hodně zrychlil a jezdcům se to moc nelíbilo. Bude to stejné?
„Popravdě doufám, že se to trochu změní. I když je to pozitivní v tom, že jsme rychle v cíli. Tady se tomu smějeme, ale fakt je to pozitivní. Když si vezmete celou rychlostní zkoušku a k tomu přejezd, to je denně 12 hodin v autě. Každopádně Dakar 2016 až na výjimky nebyl náročný, doufám, že teď to bude těžší. I když technika jde strašně dopředu, rychlost nezastavíte."

Konkurenci jste v přípravě sledoval?
„Sledoval, pořád je stejně blbá a je jí hodně (smích). Je tam 25 aut a samý slušný jména. A někde doufám i já, ale všiml jsem si, že už o mně ví. Od tý doby, co mě zdraví Rusové, vím, že už patřím mezi ty nejlepší. To je pro mě takový měřítko. Jejich týmy jsou obrovský a já chci využít toho, že ne všichni jsou mezi sebou kamarádi. Tovární týmy mají jezdeckou strategii danou, ale soukromníci se jich v závodě nebojí. Už jsem několikrát zažil, že si nepomohli. Ale to jsou jen detaily. Konkurence bude hodně silná."

Dakar začíná v Paraguayi, ale vlastně se tam jen projede. Co na to říkáte?
„Rovnou vám říkám, že se mi to nelíbí. Chápu, že se jim to ekonomicky vyplatí, ale pro mě to je hovadina."

VŠE O RALLYE DAKAR 2017 ČTĚTE ZDE >>
RALLYE DAKAR 2017 NA WEBU AUTO.CZ >>

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud