Josef Káninský
7. dubna 2016 • 12:43

Nejdřív krutá zima, teď vysoké vlny. Koláček se však drží v popředí

TOP VIDEA
Slavia otevřela Eden. Fanoušci si prohlédli stadion a užili si den s hráči Slavia otevřela Eden. Fanoušci si prohlédli stadion a užili si den s hráči
Bohemians - Plzeň: V Ďolíčku se nehraje kvůli zmrzlému trávníku Bohemians - Plzeň: V Ďolíčku se nehraje kvůli zmrzlému trávníku
VŠECHNA VIDEA ZDE

V obávaném Biskajskému zálivu překonali účastníci transatlantického závodu námořních jachet třídy Figaro studenou frontu s prudkými přeháňkami, vítr dosahoval rychlosti až 70 km v hodině. Českého mořeplavce Milana Koláčka nyní čeká další těžká zkouška - několik dní surfování s větrem v zádech. Spolu s francouzským partnerem Pierrem Brasseurem se po první fázi plavby drží na šestém místě.



Už první den plavby byl náročný. "Byli jsme mokří a prochladlí," ohlásil Milan Koláček z paluby jachty Fulgur-Evapco, na níž spolu s Pierrem Brasseurem absolvují závod Transat AG2R z přístavu Concarneau v jižní Bretani na ostrov St. Barth v Malých Antilách. "Trvá 48 hodin, než se člověk dostane do správného závodního rytmu," dodal jediný český účastník.

Regata vyrazila ke zdolávání 3800 námořních mil, tedy asi 7000 kilometrů, v neděli jihozápadním směrem a hned v prvních dnech vzaly za své úvahy o předpokládané trase. Podle čerstvých zpráv se zdá, že ta ideální do Karibského moře povede daleko jižněji, téměř na dohled Kapverdským ostrovům.

Drobnou komplikací na palubě české jachty byla rozbitá kladka, jež nevydržela velký nápor. "Pravděpodobně už taky byla na konci své životnosti," mávl rukou Koláček nad záležitostí, jakou námořníci považují za běžnou.

Milan Koláček a Francouz Pierre Brasseure v závodě napříč Atlantikem
Milan Koláček a Francouz Pierre Brasseure v závodě napříč Atlantikem

Důležité bylo, že těžkou fázi překonala česko-francouzská dvojice v kontaktu s nejlepšími a když vítr zeslábl, dokonce až k nule, propracovala se z 11. místa po prvním dnu na 6. příčku. Vyšla sázka na to, kudy vyrazit, neboť v té chvíli bylo startovní pole rozděleno na dvě části a oni v té rychlejší.

Po velké zimě přicházejí velké vlny. Čeká se vítr o rychlosti 75 km/h, což je pro plné plachty lodí třídy Figaro hraniční. Jediná chyba může znamenat konec závodu. "Pojedeme na hraně se spinakerem, jsme s ním velmi rychlí. Bude to náročné, ale rychlé,“ ohlásil natěšeně Koláček.

Předpokládané datum, kdy vítězná jachta dosáhne cíle, je 23. duben. Fulgur-Evapco ztrácela po pěti dnech na vedoucí Generali něco přes 27 námořních mil, k "medailovému" umístění měla asi 17 n.m.