2. března 2010 • 22:41

PŘÍLOHA AUTO: Sportovní Fabia je tady

Autor: Jan Černý
Vstoupit do diskuse
1
TOP VIDEA
Speciál o Slovácku. Co kouč a kádr? Svědík do Baníku či Plzně? Posunul se, říká Nguyen
SESTŘIH: NY Islanders - Carolina 2:3. Nečas asistencí přiblížil Hurricanes k postupu
VŠECHNA VIDEA ZDE

Naprosto nečekaně odhalila Škoda Auto na právě probíhajícím Ženevském autosalonu model Fabia RS. Dlouho očekávaná novinka, schopná rozjet se až na 224 km/h, designově navazuje na závodní rally speciály S2000. Tím největším tahákem je ale fakt, že výkonný benzínový turbomotor RS se nastěhoval i pod kabát verze kombi.



Češi odjakživa milují rychlé škodovky. Sportovně laděné verze RS si pořizují jak rodiny, tak fimy. Důvod je vždy stejný – škodovka s přitažlivým optickým paketem, sportovními sedačkami, tvrdším podvozkem a hlavně nadupaným motorem je zkrátka lákavou nabídkou.

Po větší Octavii se ostré verze RS dočkala i nová Fabia. První generaci Fabie RS poháněl výhradně turbodiesel. Zato tohle auto bude začátkem června, kdy se začne prodávat, k dispozici pouze s benzínovým turbomotorem a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG s možností řazení pod volantem jako u závodních aut.

Takhle bude vypadat předek nové FabieFoto Foto pro Sport: Škoda auto


„Modelové deriváty RS jsou pro značku Škoda logickou návazností na více než 100-letou tradici v oblasti motorsportu. Věříme, že modely Fabia RS a Fabia Combi RS přispějí k zatraktivnění a ještě větší emocionalizaci modelové řády Fabia v České republice,“ uvedl vpředvečer zahájení ženevského autosalonu Jan Hurt, vedoucí prodeje značky pro střední Evropu.

Další exponáty, modernizované verze standardní Fabie a Roomsteru, jsou na ženevském stánku ve stínu sportovní Fabie RS.

Cena nejrychlejší fabie ještě nebyla zveřejněna. Odhaduje se, že základní verze by mohla stát okolo půl milionu korun. Kombi bude zhruba o čtyřicet tisíc dražší. Konkurenční VW Polo GTI a Seat Ibiza Cupra, se kterými Fabie RS sdílí většinu komponentů včetně motoru 1,4 TSI, stojí podobně.

Na rozdíl od škodovky se ale nenabízí i jako kombi a znovu se tak ukazuje, že česká značka se ve všech svých modelech snaží jako přidanou hodnotu zdůraznit hlavně praktičnost.
Škoda Fabia RSFoto Foto pro Sport: Škoda auto


Nasazení výkonného benzínového motoru je odpovědí na volání fanoušků po sportovně laděném hatchbacku. V porovnání s turbodieselem má benzínová čtvrnáctistovka sportovnější charakter.

Díky kompaktnějším rozměrům a nižší hmotnosti také tolik nezatěžuje přední nápravu a auto by tak mělo být ovladatelnější v zatáčkách. Technici ze Škoda Auto přitom tvrdí, že při normálním způsobu jízdy by se průměrná spotřeba benzínu neměla přehoupnout přes sedm litrů. V praxi se ale bude jezdit spíše za deset litrů. Motor si vystačí z bežným Naturalem 95.

Podvozek má tvrdší naladění a na silnici se pevně drží také díky podpůrným elektronickým systémů jako je ESP, ABS, ASR. Novinkou je systém XDS, který při průjezdu ostrými zatáčkami elektronicky přibrzďuje přední vnitřní kolo. Kola tak zbytečně neprokluzují a auto rychleji odjíždí ze zatáček.

Interiér nové škodovkyFoto Foto pro Sport: Škoda auto


Kombinace kompresoru a turbodmychadla umožňuje plynulý nárůst výkonu motoru. V otáčkách do maximálně 2400 ot./min. tlačí vzduch do válců především mechanicky poháněný kompresor. Ve vyšších otáčkách, nejpozději při 3500 ot./min. se kompresor odpojí.

Opticky lze sportovní fabie rozpoznat podle odlišného předního nárazníku a integrovaných kruhových mlhových světlometů. Jasným poznávacím znamením také budou příplatková LED světla a tmavé folie. Litá 17´´ kola budou bez příplatku, stejně tak červeně lakované brzdové třmeny, zadní nárazník s difuzorem a dvojitou koncovkou výfuku.

Škoda Fabia RS
Škoda Fabia RS


Střecha a střešní spoiler mohou být u verze Fabia hatchback na přání a v závislosti na barvě vozu lakovány ve třech různých odstínech: volit lze mezi černým, bílým a stříbrným.


V příloze AUTO dále najdete:
Jak vybrat nové autorádio?
Vysněné auto Martiny Sáblíkové
Rozhovor se specialistou na auto hifi Janem Seidlem

Vstoupit do diskuse
1
Články odjinud


Články odjinud