Místo fotbalového svátku je zatím fiasko. Nový formát mistrovství světa klubů ve Spojených státech odstartoval ve vlažné atmosféře. Pondělní vítězství Chelsea nad Los Angeles FC 2:0 se proměnilo v učebnicový příklad průšvihu. Na obřím stadionu v Atlantě „svítilo“ téměř 50 tisíc prázdných sedaček, o lístky nebyl zájem ani se slevou a nad turnajem se začínají vznášet otazníky. Zajímá Američany vlastně fotbal?
MS klubů o víkendu odstartovalo duelem mezi Interem Miami a egyptským Al Ahly. Příležitost vidět v akci Lionela Messiho využilo přes 60 tisíc diváků. Pro pořadatele to v ten moment byla úleva, ještě v týdnu před startem turnaje bylo na úvodní zápas prodáno pouhých 25 tisíc lístků. I přesto nakonec zůstalo na Hard Rock Stadium na pět tisíc sedaček prázdných.
Turnaj, který má být generálkou na nadcházející mistrovství světa v roce 2026, zatím spíše potvrzuje nezájem zámořských fanoušků a odhaluje přepálené ceny lístků. K zatím nejabsurdnější situaci došlo v pondělním utkání mezi Chelsea a Los Angeles FC.
Najdi diváka
Úvodní hvizd zazněl na atlantském Mercedes-Benz stadionu už v 15 hodin místního času, tedy v době běžné pracovní doby. Moderní stánek s kapacitou zhruba 71 tisíc míst v tu dobu doslova zel prázdnotou.
Vrchní ochozy byly zcela uzavřené, ve spodních patrech člověk napočítal více volných sedaček než diváků. I přes nuzný zájem byly ale vstupenky na úvodní utkání skupiny D ještě ten den v prodeji v přepočtu za tisíc korun. Až těsně před výkopem jejich hodnota klesla v online předprodeji na zhruba 750 korun. FIFA totiž lístky prodává v režimu „dynamického nacenění“, které má reagovat na reálnou poptávku.
Tento „výprodej“ ale pořadatelům nepomohl, kapacita se nezaplnila ani ze třetiny. V oficiálním zápise stojí ostudné číslo 22 137 diváků. „Pokud vás ten fotbal nebaví, můžete hrát hru ‚najdi na tribuně diváka‘,“ vtipkoval jeden z anglických fanoušků na sociálních sítích. Stadion přitom během MLS navštěvuje v průměru 44 tisíc lidí, místní Atlanta United se pyšní jednou z nejlepších návštěvností v lize.
„Bylo to trochu divné, stadion byl téměř prázdný. Ale jsme profesionálové, musíme se přizpůsobit prostředí, ať je stadion plný, nebo ne,“ hodnotil atmosféru diplomaticky trenér Chelsea Enzo Maresca.
Nevhodný termín, vysoká cena vstupenek
Znovu se tak otevřela debata nad tím, jestli má formát MS klubů u fanoušků vůbec šanci. Zaznívají ale i hlasy, které varují obecně před nezájmem Američanů o fotbal. „Moře prázdných červených sedaček je pro FIFA ostuda. Celé to v kombinaci s nevhodným termínem, nezajímavými soupeři a vysokou cenou vstupenek působí jako varování pro světový šampionát,“ říká novinář Phil McNulty z BBC Sport.
Pravdou je, že utkání atraktivnějších klubů z Evropy nebo jižní Ameriky táhnou diváky víc. Boca Juniors s Benfikou Lisabon přilákaly přes 55 tisíc fanoušků, střet PSG s Atlétikem si jich nenechalo ujít dokonce 80 tisíc. Vyprodáno ale zatím hlásí pouze zápas Realu Madrid s Al Hilal.
Američtí novináři chybu vidí primárně ve špatné propagaci od FIFA. „Dělají to celé sami bez nějaké lokální organizace. Na klasické MS všichni přijdeme, u MS klubů ale bylo třeba lidi nějak oslovit. Vysvětlit jim, o co vlastně jde,“ tvrdí Jonathan Tennewald z Philadelphia Inquirer.
Tak jako tak, nový formát zkrátka odstartoval v rozpačité atmosféře. FIFA má zhruba rok na to vyladit všechny mouchy a „naučit“ Američany chodit na fotbal. Mundial s poloprázdnými stadiony si nepřeje nikdo.