Ondřej Němec
20. května 2020 • 18:50

Příběh UFC: jak se z brutální zábavy stala značka odsouzená k úspěchu

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Speciál o Slovácku. Co kouč a kádr? Svědík do Baníku či Plzně? Posunul se, říká Nguyen
SESTŘIH: NY Islanders - Carolina 2:3. Nečas asistencí přiblížil Hurricanes k postupu
VŠECHNA VIDEA ZDE

Nepolevující dravost, umění rychle reagovat na okolnosti.
Právě díky těmto schopnostem dokázalo UFC vystoupat mezi deset nejhodnotnějších sportovních značek světa. To, že se jako první veliká akce po nucené pauze kvůli pandemii uskutečnil turnaj UFC 249, je proto dokonale symbolické. Tato organizace už mnohokrát dokázala obratem reagovat na nepřízeň a z častého balancování nad propastí zániku díky tomu vystřelila ke hvězdám.



Okolnostem navzdory. Když kvůli pandemii začaly jednotlivé sportovní organizace pozastavovat provoz, šéf UFC Dana White stále přicházel s nápady, jak by i v „koronavirové době" mohla jeho stáj fungovat dál. Turnaj bez publika? Dobře, bude jen pro platící diváky. Zákaz akcí ve sportovních halách? Udělejme turnaj na lodi či ostrově...

White měl prostě odpověď na jakýkoliv zákaz, až jej museli zastavit šéfové stanice ESPN, na které se měl galavečer vysílat. Jakmile bylo ale možné se vrátit do provozu, rozběhlo se UFC opět naplno. Ač bez diváků a za značných bezpečnostních opatření. Právě díky této dravosti je slavná MMA liga v čele s Whitem tam, kde je.

V současnosti je prakticky jakákoliv akce Ultimate Fighting Championship, jak zní celý název organizace, dopředu „odsouzena" k úspěchu. Věhlasná značka se stala dokonalým příkladem naplnění amerického snu.

TOP 10 NEJHODNOTNĚJŠÍCH
SPORTOVNÍCH ZNAČEK
V ROCE 2019
(V MILIONECH DOLARŮ)
1. Nike, 36 800 (925 mld. korun)
2. ESPN, 13 100 (329 mld. korun)
3. Adidas, 11 200 (282 mld. korun)
4. Gatorade, 6700 (168 mld. korun)
5. Sky Sports, 4400 (110 mld. korun)
6. Puma, 4000 (101 mld. korun)
7. Under Armour, 3500 (88 mld. korun)
8. UFC, 2400 (60 mld. korun)
9. YES, 1500 (38 mld. korun)
10. Reebok, 800 (20 mld. korun)

Vše odstartovalo v roce 1993 bláznivým nápadem jednoho producenta.
Jmenoval se Art Davie. Přišel s myšlenkou uspořádat vyřazovací turnaj mezi osmi zástupci různých bojových sportů pod názvem Válka světů. K realizaci přizval zápasníka brazilského jiu jitsu Roriona Gracieho a Johna Miliuse, filmového scenáristu a režiséra, který proslul snímky Barbar Conan (sám režíroval), Apokalypsa nebo Drsný Harry.

Premiéra se odehrála 12. listopadu 1993 v McNicholsově sportovní aréně v Denveru, v Coloradu. Jedním z účastníků byl i držitel černého pásu v brazilském jiu-jitsu Royce Grácie, mladší bratr Roriona. Právě Royce se stal celkovým vítězem UFC 1. Turnaj se vysílal prostřednictvím pay per view (PPV), tedy jako jednorázově placený přímý přenos.

Původně se měl uskutečnit pouze jeden galavečer. Přenos však sledovalo téměř 90 tisíc platících diváků, takže se tvůrci rozhodli uspořádat další. Pojem UFC postupně začal nabývat na významu.

První turnaje však neměly například váhové divize. Legendární je například duel Keitha Hackneyho s americkým zápasníkem sumó Emmanuelem Yarboroughem. Propast v tonáži činila šílených 180 kilogramů.

I pro podobné extrémy byly první MMA turnaje považovány za značně obskurní záležitost, která je daleka skutečnému sportu.

UFC navíc nemělo zpočátku téměř žádná pravidla. Krom kousání a píchání do očí se mohlo prakticky vše. I údery do slabin se tolerovaly. Není divu, že se brzy objevily velmi odmítavé reakce ze strany amerických zákonodárců. K nejslavnějším a především nejhlasitějším odpůrcům patřil bývalý republikánský senátor a kandidát na prezidenta John McCain, který MMA označoval za lidské kohoutí zápasy.

„Nejedná se o sport, je to návrat k římskému koloseu," nechal se slyšet McCain a poslal písemná doporučení guvernérům všech amerických států, aby souboje bez pravidel zakázali. Ve 36 státech byl vyslyšen. McCainovi se navíc podařilo dostat UFC z placených kabelových televizí. Zmizely tak značné příjmy z prodeje pay per view.

UFC si ze začátku skutečně vysloužila pověst nebývalé brutální zábavy. Hrozil dokonce zánik nové ligy. Proto se zavedla zpřísňující pravidla a vedení navázalo spolupráci se státní sportovní komisí. Od UFC 12 už také fungovaly váhové divize. Téměř vzápětí nastupovali bijci s povinnými rukavicemi, byly zakázány kopy do hlavy ležícího soupeře a regule se dál zpřísňovaly.

UFC zkrátka začalo pracovat na své pověsti. I senátor McCain posléze změnil postoj a uznal MMA jako novou disciplínu. Ač smíšená bojová umění nabírala na popularitě, organizaci se nedařilo finančně. Na přelomu tisíciletí liga téměř zbankrotovala. V roce 2001 však došlo ke zlomové události,která rozhodla o zlaté budoucnosti nejslavnější MMA stáje.

Prezident UFC Dana White
Prezident UFC Dana White

Do osudu zasáhli bratři Frank a Lorenzo Fertittovi. Majitelé kasin v Las Vegas nabídli společnosti SEG odkup ztrátové značky za dva miliony dolarů, což podle tehdejšího kurzu představovalo asi 80 milionů korun. Kdekdo si tehdy nad jejich investicí klepal na čelo. Vypadalo to totiž, že kupují veliký krach. Nestalo se.

Stěžejní vliv na budování obří sportovní říše měl ale hlavně jeden muž, jehož jméno je s UFC skloňováno nejčastěji. Již zmíněný Dana White. Právě on si totiž uvědomil velikou příležitost a dal vědět bratrům Fertittovým. Ti s jeho nápadem souhlašili. Bleskově založili společnost ZUFFA, jež UFC převzala.

Značka začala růst díky silnější propagaci a od 33. turnaje se vrátila na kabelové televize. O novou sportovní ligu pak projevili zájem mediální obři jako ESPN a USA Today. Stále populárnější firma se však ekonomicky pořád pohybovala v červených číslech.

K vystřelení UFC do nové sféry došlo v roce 2005, kdy bratři Fertittovi přišli se skvělým nápadem. Všimli si totiž popularity televizních reality show a rozhodli se, že divákům nabídnou vlastní, kterou upozorní na UFC. Vznikla prostá idea: mladí bojovníci spolu stráví několik týdnů pod jednou střechou a postupně spolu budou zápasit o exkluzivní smlouvu.

Nový pořad s názvem The Ultimate Fighter (TUF) zařadila do programu Spike TV. Z pořadu se přes noc stal hit a z Whitea celebrita. Na Spike TV byli z úspěchu TUF nadšení a nabídli UFC další spolupráci. Bratři z Vegas zkrátka zase vsadili na správnou kartu.

UFC nemusí mít už několik let obavy o svou budoucnost. Během svého tažení dokonce dokázalo spolknout konkurenční organizace PRÍDE FC a Strikeforce. V prosinci 2014 pak byla uzavřena významná spolupráce se společností Reebok. Šestiletý kontrakt měl hodnotu 1,7 miliardy korun. Začátkem loňského roku s UFC parafovala dohodu prestižní televizní stanice ESPN na sumu téměř 16 miliard korun za pět let. A třetím pilířem jsou peníze přímo od fanoušků, kteří za rok udělají v průměru až 10 milionů nákupů zápasů.

Od července 2016 má věhlasná říše bojovníků nového hlavního majitele. Je jím společnost WME-IMG, která zaplatila za majoritní podíl čtyři miliardy dolarů, tedy cca 80 miliard korun. Franka Forenzo Fertittovi v UFC drží dál podíl utajovaného rozsahu. Shodně je na tom i Dana White. Zůstal prezidentem společnosti, jež pořád nabírá na obrátkách.

Zlomové momenty UFC

1993 12. listopad a první akce s názvem The Ultimate Fighting Championship v Denveru
1996 zákaz zápasů ve 36 amerických státech na základě doporučení senátora Johna Mc Caina
1997 únorový turnaj v Alabamě poprvé s váhovými kategoriemi a novými pravidly omezujícími brutalitu
2001 majiteli jsou kasinoví magnáti Frank a Lorenzo Fertittovi, šéfem ligy Dana White
2005 vzniká úspěšná reality show The Ultimate Fighter
2007 UFC polyká konkurenční japonskou organizaci PRIDE FC
2011 ovládnutí organizace Strikeforce
2013 první ženská šampionka Ronda Rouseyová a první zápas Conora McGregora
2014 podpis šestileté smlouvy s firmou Reebok na 1,7 miliardy korun
2016 nový hlavní majitel, společnost WME-IMG, dal za majoritní podíl čtyři miliardy dolarů
2018 spolupráce s mediálním gigantem ESPN

Deník Sport, Sport Magazín i časopis GÓÓÓL kupujte pohodlně ONLINE na iKiosek.cz »

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud