Analýza situace po GP Maďarska: Hamiltonovo vítězství nahrává Vettelovi

Lewis Hamilton se zařadil k rekordmanům GP Maďarska, na Hungaroringu zvítězil již počtvrté.
Lewis Hamilton se zařadil k rekordmanům GP Maďarska, na Hungaroringu zvítězil již počtvrté.Zdroj: EPA
marcel gause
Formule 1
Začít diskusi (0)

Analytické ohlédnutí za GP Maďarska, v níž Lewis Hamilton poprvé vyhrál po přestupu k německému Mercedesu.

„Bylo to jedno z nejdůležitějších vítězství mé kariéry.“ Taková byla slova Lewise Hamiltona po vítězném projetí cílovou rovinkou maďarského okruhu Hungaroring. GP Maďarska vyhrál poměrně suverénně. Z pole position si hned na úvod závodu zajistil vedoucí pozici a po 70 kolech se mohl radovat z prvního vítězství po přestupu k německému Mercedesu. Přitom se jednalo o jeho celkově 22. vítěznou velkou cenu a již čtvrtý triumf na Hungaroringu.

Z pohledu statistiky je třeba ještě dodat, že počtem vítězství se vyrovnal mistru světa z roku 1996 Damonu Hillovi a stal se prvním britským jezdcem od dob Stirlinga Mosse (1955), který dovezl Mercedesu vítězství v závodě formule 1. „Je to neuvěřitelný pocit. Netušili jsme, že by se nám mohlo tolik dařit.“

Největší obavy měli v německé stáji z opotřebení pneumatik na zadní nápravě. Průběh závodu ale naznačil, že byly liché. Přesto Hamilton varuje před přílišným uspokojením: „Musíme dále tvrdě pracovat. Člověk nikdy neví, jak se pneumatiky zachovají na jiné trati. Pokud to ale vyšlo tady, proč by se to nepovedlo ještě jinde.“

Přesto byla na Hamiltonovi vidět velké úleva a nikterak neskrýval radost z povedeného závodu: „Je to privilegium vyhrát závod pro tým Mercedes. Nemůžu už být šťastnější. Věřím, že budou následovat další vítězství.“ Takové přání měli před GP Maďarska zcela jistě i jeho nejbližší pronásledovatelé, Kimi Räikkönen (Lotus) a Sebastian Vettel (Red Bull). Na Hungaroringu ale na Hamiltona a jeho Mercedes W04 nestačili.

POSTAVENÍ NA STARTU

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
110Lewis HamiltonMercedes F1 W041:19.388006
21Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:19.426+0:00.038+0:00.0386
38Romain GrosjeanLotus-Renault E211:19.595+0:00.207+0:00.1696
49Nico RosbergMercedes F1 W041:19.720+0:00.332+0:00.1256
53Fernando AlonsoFerrari F1381:19.791+0:00.403+0:00.0716
67Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:19.851+0:00.463+0:00.0606
74Felipe MassaFerrari F1381:19.929+0:00.541+0:00.0786
819Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:20.641+0:01.253+0:00.7125
96Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:22.398+0:03.010+0:01.7576
102Mark WebberRed Bull-Renault RB9-:--.----:--.----:--.---2
1115Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:20.569006
1211Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:20.580+0:00.011+0:00.0116
135Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:20.777+0:00.208+0:00.1976
1418Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:21.029+0:00.460+0:00.2526
1516Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:21.133+0:00.564+0:00.1046
1617Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:21.219+0:00.650+0:00.0866
1712Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:21.7240011
1814Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:22.043+0:00.319+0:00.31911
1920Charles PicCaterham-Renault CT031:23.007+0:01.283+0:00.9648
2021Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:23.333+0:01.609+0:00.3267
2122Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:23.787+0:02.063+0:00.4548
2223Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:23.997+0:02.273+0:00.2108
107% hranice1:25.974splnili všichni

Kimi Räikkönen ztrácel v cíli na Hamiltonův Mercedes přesně 7,642 sekundy a dobře věděl, proč už to nešlo lépe: „V sobotu jsem si zkomplikoval život. A tohle je cena za to.“ Fin měl na mysli nepovedenou kvalifikaci, v níž skončil až na šesté pozici. Přesto dokázal za zády udržet nebezpečného Sebastiana Vettela, nehledě na to, že jeho pneumatiky musely od druhého pit stopu do konce závodu vydržet nekonečných 24 kol.

Sebastian Vettel na tom byl zpočátku lépe než Kimi Räikkönen. Startoval z první řady, rozdílná strategie, v jeho případě se třemi pit stopy, jej ovšem odsunula až za pilota Lotusu. V posledních kolech mu sice zle zatápěl, jenže Räikkönen skvěle svou pozici bránil, a tak se úřadující mistr světa musel spokojit se třetím místem v cíli. „Nebyl to optimální závod. Sliboval jsem si ode dneška více,“ posteskl si v rozhovoru s novináři po závodě Sebastian Vettel.

Hluboko za očekáváními zůstal další z německých pilotů, Nico Rosberg na druhém z Mercedesů. Dlužno podotknout, že ne zcela vlastní vinou. Do závodu odstartoval ze čtvrté pozice, hektické první kolo jej ale uvrhlo hluboko za bodované pozice. Důvodem byla kolize s Felipem Massou (Ferrari). Snahu vylepšit si postavení zhatila závada motoru šest kol před koncem závodu.

Podobně smutný konec zaznamenal Vettelův a Rosbergův krajan Adrian Sutil (Force India). V kvalifikaci zůstal na prahu top 10, což by ještě nebyl takový problém. Jenže v závodě si postavila hlavu hydraulika a to pro něj znamenalo konec již ve 20. kole. O to smutnější, že se jednalo o Sutilovu 100. Grand Prix.

STRATEGIE PŘI VOLBĚ PNEUMATIK

číslojezdecsadapoužitá směs (typ) pneumatik
Infiniti Red Bull Racing
1Sebastian Vettel3softmediummediummediumxxxxxx
2Mark Webber3mediummediummediumsoftxxxxxx
Scuderia Ferrari Marlboro
3Fernando Alonso3softmediummediummediumxxxxxx
4Felipe Massa3softmediummediummediumxxxxxx
Vodafone McLaren Mercedes
5Jenson Button2mediumsoftmediumxxxxxxxxx
6Sergio Pérez2mediumsoftmediumxxxxxxxxx
Lotus F1 Team
7Kimi Räikkönen2softmediummediumxxxxxxxxx
8Romain Grosjean3softmediummediummediumxxxxxx
Mercedes AMG Petronas F1 Team
9Nico Rosberg3softmediummediummediumxxxxxx
10Lewis Hamilton3softmediummediummediumxxxxxx
Sauber F1 Team
11Nico Hülkenberg2softmediummediumxxxxxxxxx
12Esteban Gutiérrez1mediummediumxxxxxxxxxxxx
Sahara Force India F1 Team
14Paul di Resta3softmediummediummediumxxxxxx
15Adrian Sutil0mediumxxxxxxxxxxxxxxx
Williams F1 Team
16Pastor Maldonado3softmediummediummediumxxxxxx
17Valtteri Bottas2softmediummediumxxxxxxxxx
Scuderia Toro Rosso
18Jean-Eric Vergne3softmediummediummediumxxxxxx
19Daniel Ricciardo2softmediummediumxxxxxxxxx
Caterham F1 Team
20Charles Pic2softmediummediumxxxxxxxxx
21Giedo van der Garde3softmediummediummediumxxxxxx
MarussiaF1 Team
22Jules Bianchi3mediumsoftmediummediumxxxxxx
23Max Chilton3mediumsoftmediummediumxxxxxx

Vraťme se ještě k úvodním minutám GP Maďarska. Lewis Hamilton splnil to nejdůležitější, co bylo jeho úkolem pro další úspěšný průběh závodu. Podržel si vedoucí pozici před smečkou pronásledovatelů a také první zatáčku opouštěl jako první. Tím se vyhnul komplikacím, kterými se musel v prvních stovkách metrů prokousat zbytek startovního pole.

Sebastian Vettel neměl optimální start a tím zbrzdil několik aut za sebou. Sám se ale ještě stačil zařadit zpátky na druhou pozici, následovaný Romainem Grosjeanem (Lotus) a dvojicí Ferrari v pořadí Fernando Alonso a Felipe Massa.

Jakmile se pořadí stabilizovalo, dal se předpokládat útok Sebastiana Vettela jako největšího favorita závodu na vedoucí pozici Lewise Hamiltona. Jenže úřadující šampión se musel stále častěji ohlížet na dění ve zpětných zrcátkách, než aby pomýšlel na předjetí Mercedesu před sebou. Za zády měl totiž zdatného soupeře v Romainu Grosjeanovi.

NEJRYCHLEJŠÍ KOLO

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakolo
12Mark WebberRed Bull-Renault RB91:24.0690061
21Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:24.553+0:00.484+0:00.48457
310Lewis HamiltonMercedes F1 W041:24.647+0:00.578+0:00.09469
49Nico RosbergMercedes F1 W041:25.089+0:01.020+0:00.44262
54Felipe MassaFerrari F1381:25.176+0:01.107+0:00.08759
67Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:25.260+0:01.191+0:00.08461
78Romain GrosjeanLotus-Renault E211:25.328+0:01.259+0:00.06854
83Fernando AlonsoFerrari F1381:25.394+0:01.325+0:00.06656
916Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:25.597+0:01.528+0:00.20369
106Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:26.143+0:02.074+0:00.54659
115Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:26.195+0:02.126+0:00.05256
1218Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:26.491+0:02.422+0:00.29653
1314Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:26.608+0:02.539+0:00.11755
1411Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:26.740+0:02.671+0:00.13258
1519Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:26.863+0:02.794+0:00.12358
1617Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:27.127+0:03.058+0:00.26441
1721Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:27.473+0:03.404+0:00.34647
1820Charles PicCaterham-Renault CT031:27.725+0:03.656+0:00.25254
1923Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:28.160+0:04.091+0:00.43565
2022Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:28.250+0:04.181+0:00.09057
2115Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:28.548+0:04.479+0:00.29812
2212Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:29.135+0:05.066+0:00.58716

První série zastávek v boxech přišla poměrně brzy. Lewis Hamilton zastavil u mechaniků již v devátém kole, krátce na to jej následovali Sebastian Vettel a Romain Grosjean. Všichni tři jeli stejnou strategii. Hned v úvodním stintu si odbyli povinné použití směsi soft a pak už setrvali u tvrdší směsi medium. To ovšem vyneslo na první dvě místa Marka Webbera (Red Bull) a Jensona Buttona (McLaren), kteří vsadili pro úvod závodu na směs medium a s ní mohli setrvat déle na trati. Do pořadí to vneslo určitý zmatek a také zajímavé duely.

Při jednom z nich byl Sebastian Vettel trochu neopatrný a poškodil si při souboji s Jensonem Buttonem přední křídlo. Na pokyn týmu si ponechal za britským pilotem větší odstup, aby snáze uchladil brzdy. To ovšem současně znamenalo zaujmout obrannou pozici před Romainem Grosjeanem, který se nebezpečně přibližoval.

Přetahovaná mezi Vettelem a Grosjeanem hrála do karet Lewisu Hamiltonovi, který si díky tomu budoval stále větší náskok a získával klid pro další část závodu. Navíc oba brzdil Jenson Button, který se snažil dostat z první sady pneumatik co nejvíce. Těžil z toho také Fernando Alonso, který se k soupeřící trojici stále více přibližoval zezadu.

Napětí eskalovalo ve 24. kole. Vettel se konečně dostal před Buttona. Grosjean se pokusil využít situace a také zaútočil na jezdce McLarenu. Jenže mezi nimi došlo ke kontaktu a Francouz si zkrátil průjezd šikanou. Konsternovaný Button zapomněl na Alonsa a ten jej rovněž předjel. Příliš mnoho akcí na tak málo metrech. Button se zmohl jen na zoufalý protest: „Ten zatracený Lotus mi nenechal dost místa!“

NEJVYŠŠÍ RYCHLOST

pořadíčíslojezdecvůzzávodkvalifikace
19Nico RosbergMercedes F1 W04305,1299,0
210Lewis HamiltonMercedes F1 W04304,9299,0
34Felipe MassaFerrari F138304,9297,4
46Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-28303,4296,9
514Paul di RestaForce India-Mercedes VJM06303,1296,3
617Valtteri BottasWilliams-Renault FW35301,6299,0
716Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW35301,5298,5
83Fernando AlonsoFerrari F138301,2297,6
918Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR8300,4292,9
108Romain GrosjeanLotus-Renault E21299,4294,2
115Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-28299,2295,8
1219Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR8298,6295,2
137Kimi RäikkönenLotus-Renault E21298,3294,8
1411Nico HülkenbergSauber-Ferrari C32298,2295,4
1521Giedo van der GardeCaterham-Renault CT03297,2301,0
1620Charles PicCaterham-Renault CT03295,8298,1
1722Jules BianchiMarussia-Cosworth MR02295,1294,1
1823Max ChiltonMarussia-Cosworth MR02295,0294,9
191Sebastian VettelRed Bull-Renault RB9294,8293,5
202Mark WebberRed Bull-Renault RB9293,7293,8
2112Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C32291,4295,0
2215Adrian SutilForce India-Mercedes VJM06291,3298,5

Romain Grosjean pokračoval v odvážné jízdě, která se však místy dostávala až na hranici sportovních pravidel. Po své druhé zastávce v boxech se zařadil za Felipeho Massu a v rychlé čtvrté zatáčce jej vnější stopou předjel. Skvělý manévr měl jednu vadu na kráse. Při výjezdu ze zatáčky se pilot Lotusu dostal všemi čtyřmi koly za bílou čáru, ohraničující šířku závodní dráhy. To neuniklo sportovním komisařům a podle mnohých dost přísný trest následoval vzápětí.

Grosjean tomu nemohl uvěřit a když mu tým oznámil povinnost projet boxovou uličkou, nevěřícně volal: „Proč?!“ To Francouze vyřadilo ze souboje o pódiové umístění, ale brzy ho měl nahradit jeho týmový kolega Kimi Räikkönen, jehož strategie s dvěma zastávkami jej neustále posouvala průběžným pořadím vzhůru. Udržoval si tak konstantní rytmus jízdy, zatímco jeho soupeři se po každém pit stopu museli probíjet jezdeckým polem zpátky k původním pozicím.

Maďarsko, průběh kolMaďarsko, průběh kol • fia.com

Cesta za vítězstvím Lewise Hamiltona se zdála být neochvějná a něco na tom změnit mohla už jen vyšší moc. Zato zdaleka nebylo rozhodnuto o tom, kdo s britským jezdcem vystoupá na pódium. A jasno nebylo ani 24 kol před koncem závodu, když podruhé k mechanikům zamířil Kimi Räikkönen. Lewis Hamilton potřetí přezouval s bezpečným náskokem o osm kol později, Sebastian Vettel o dalších pět kol po vedoucím jezdci velké ceny.

Pouhých sedm kol před koncem se potřetí v boxech objevil Mark Webber a poprvé nazul měkkou směs. Jeho plán byl zřejmý, pokusit se závěrečnou stíhací jízdou vybojovat pódiové umístění. Sebastian Vettel na to okamžitě zareagoval, zrychlil a najednou byl na dosah Kimimu Räikkönenovi, jehož pneumatiky byly o 13 kol starší. Netrvalo dlouho a ze strany úřadujícího mistra světa přišel první útok.

Kimi Räikkönen je ale lišák a pokaždé, když se do jeho souboje s Vettelem přimotalo auto o kolo zpět, dokázal toho náležitě využít. V 68. kole vsadil Vettel vše na jedinou kartu a zkusil to jako Grosjean na Massu vnějškem ve čtvrté zatáčce. Lotusu ale najednou byla plná dráha. „Nenechal mi tam dost místa,“ stěžoval si okamžitě rádiem německý pilot. Po závodě už byly emoce pryč. „Bylo to v pořádku. Oba jsme se tomu zasmáli. V takových vypjatých chvílích člověk zkouší všechno,“ prohlásil mnohem smířlivěji Vettel.

KONEČNÉ VÝSLEDKY GP MAĎARSKA 2013

pořadíčíslojezdectýmkolčasztrátarychlost
110Lewis HamiltonMercedes F1 W04701:42:29.445-179,507
27Kimi RäikkönenLotus-Renault E2170+0:10.938+0:10.938179,188
31Sebastian VettelRed Bull-Renault RB970+0:12.459+0:01.521179,144
42Mark WebberRed Bull-Renault RB970+0:18.044+0:05.585178,982
53Fernando AlonsoFerrari F13870+0:31.411+0:13.367178,595
68Romain GrosjeanLotus-Renault E2170+0:52.295+0:20.884177,993
75Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-2870+0:53.819+0:01.524177,950
84Felipe MassaFerrari F13870+0:56.447+0:02.628177,874
96Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-2869- 1 kolo- 1 kolo176,881
1016Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW3569- 1 kolo+0:17.883176,368
1111Nico HülkenbergSauber-Ferrari C3269- 1 kolo+0:29.391175,532
1218Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR869- 1 kolo+0:00.459175,519
1319Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR869- 1 kolo+0:00.611175,502
1421Giedo van der GardeCaterham-Renault CT0368- 2 kola- 1 kolo173,349
1520Charles PicCaterham-Renault CT0368- 2 kola+0:06.374173,171
1622Jules BianchiMarussia-Cosworth MR0267- 3 kola- 1 kolo171,347
1723Max ChiltonMarussia-Cosworth MR0267- 3 kola+0:42.899170,163
1814Paul di RestaForce India-Mercedes VJM0666- 4 kola- 1 kolo175,043
důvod:hydraulika
199Nico RosbergMercedes F1 W0464- 6 kol- 2 kola177,525
důvod:motor
Závod nedokončili
2017Valtteri BottasWilliams-Renault FW3542- 28 kol107,695
důvod:motor
2112Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C3228- 42 kol172,008
důvod:pohonné ústrojí
2215Adrian SutilForce India-Mercedes VJM0619- 51 kol173,562
důvod:hydraulika

Všechno, nebo nic. Tentokrát platilo pro Sebastiana Vettela to druhé. Poněkud unáhleným manévrem ztratil přímý kontakt s Lotusem před sebou a přestože se ještě jednou se zablokovanými předními koly pokusil ohrozit druhou pozici Kimiho Räikkönena, musel uznat, že Iceman byl v Maďarsku úspěšnější.

Po vítězném projetí Lewise Hamiltona cílem nešetřili v týmu Mercedes slovy chvály. „Vyhrál, protože podal senzační výkon. Za svůj život jsem ho ještě neviděl tak dobře jet,“ pěl ódu na svého jezdce Niki Lauda a šéf týmu Ross Brawn se přidal: „Lewis neudělal jedinou chybu. Byl to od soboty až po teď v jeho podání absolutně perfektní víkend. Byl velmi frustrovaný, že ještě nevyhrál žádný závod, zatímco Nico už má letos na kontě dvě vítězství.“ Tato karta se ale nyní obrátila.

Sportovní komisaře nejvíce zaměstnal Romain Grosjean. Po závodě vyšetřovali ještě jeho incident s Jensonem Buttonem a shledali ho vinným. Výsledkem byla 20sekundová penalizace k jeho výslednému času, na pořadí to ale už nic nezměnilo. Možná byl výkon mladého Francouze opět poněkud přemotivovaný, ale z pohledu diváka udělal závod. Buttonovi se omluvil: „Jel jsem naplno. Trochu jsem přecenil šířku dráhy. Naštěstí se nic vážnějšího nestalo.“

Co vyplývá z výsledku GP Maďarska? Ačkoliv Sebastian Vettel skončil třetí, posílil svou pozici na čele průběžného pořadí. Je zřejmé, že dokud se jeho konkurenti budou navzájem obírat o body a on pravidelně dojíždět co nejvýše, nebude jeho cesta za čtvrtým mistrovským titulem vážněji ohrožena. Proto nadpis článku: Hamiltonovo vítězství nahrává Vettelovi.

Na letní měsíční přestávku odjíždí Sebastian Vettel s luxusním náskokem a celkovým počtem nasbíraných bodů 172. Druhý už není Fernando Alonso (133 bodů), ale Kimi Räikkönen (134). Do hry o titul se dostává také Lewis Hamilton (124) a teoretickou naději stále živí průběžně pátý Mark Webber (105). Mezi konstruktéry suverénně vede Red Bull (277) před Mercedesem (208), Ferrari (194) a Lotusem (183). A ještě jedna pozitivní zpráva. Williams se díky Maldonadovu desátému místu dočkal letošního prvního bodu.

Začít diskuzi