Kina rozduní RIVALOVÉ! Film o Niki Laudovi sklízí velkou chválu
Epické soupeření mezi Niki Laudou a Jamesem Huntem se přenese na filmová plátna. Působivě, akčně, ale zároveň s přesvědčivou precizností.
Rivalové (Rush) jsou nejočekávanějším filmem z prostředí F1. Dobové drama oscarového režiséra Rona Howarda kromě sond do duší slavných pilotů rekonstruuje nehodu, při níž Laudovi shořela půlka obličeje. Snímek má v Česku premiéru 3. října.
Sedmdesátá léta, nedoceněná éra motorsportu, zejména F1. V té době rozhodovala odvaha, risk, talent. Bezpečnost s dneškem byla nesrovnatelná, na záchranku se čekalo i 18 minut…
„Před nasednutím do monopostu jsme se sami sebe ptali: Chceme riskovat své životy, nebo ne? Já chtěl řídit závodní auto, vyhrávat. Takže ano,“ vyprávěl Niki Lauda, trojnásobný mistr světa.
V sezoně 1976 sváděl velkolepý souboj s Jamesem Huntem. Jeden byl z McLarenu, druhý z Ferrari. Hunt miloval večírky, rád pil alkohol a pár hodin před startem si klidně vzal drogu…
Tehdejší playboy. Britský pilot spal údajně s více než 500 ženami, užíval si života. To Lauda je introvert, zajímalo ho pouze závodění. Vyznal se dokonale v technice, přemýšlel o nastavení a každou část závodu si zpětně procházel, hledal chyby.
VIDEO: Fanoušci rychlých vozů se mají na co těšit
Závodní géniové, přesto tak rozdílní. V osobním životě spolu zašli na pivo, na trati byli však velcí soupeři. Rivalové! „Našel jsem úžasnou kombinaci: reálnou a velmi zábavnou zápletku mezi závodníky ve velice osvěžujícím a cool prostředí,“ prohlásil Ron Howard, režisér snímků Apollo 13, Čistá duše či Těžká váha.
Potrpí si na detail. Natáčelo se s přesnými kopiemi formulí, kterým nechyběla jediná nálepka tehdejších sponzorů, štáb se vydal točit na německý okruh Nürburgring. „Čím více skutečných detailů v tomto příběhu zachytíme, o to více fascinující bude každá ze scén,“ vysvětlil svůj přístup americký režisér, který nevěděl o závodění a F1 vůbec nic.
Jeho rádcem byl ale ten nejpovolanější – Niki Lauda. „Howard za mnou přijel a měl asi pět milionů otázek. Pozval jsem ho před dvěma lety na závod do Velké Británie a okamžitě se z něho stal fanoušek formule 1,“ smál se Rakušan, který na tvorbě filmu aktivně spolupracoval.
Neustále radil Danielu Brühlovi, který právě jeho ve filmu ztvárňuje. V rámci přípravy ho seznámil s Michaelem Schumacherem a Sebastianem Vettelem. „Na jeden víkend jsem se stal součástí týmu Mercedes, mluvil i s Nico Rosbergem, bylo to úžasné,“ básnil Brühl, představitel legendárního Laudy. „Pak jsem strávil měsíc ve Vídni, kde jsem měl za úkol naučit se Nikiho rakouský akcent.“
Oba herci museli tehdejší vozy ovládat, jako trénink jim posloužily jízdy ve Formuli 3. Několik týdnů se připravovali na okruhu. „Byl jsem zavřený v malém kokpitu, s rameny nalepenými na stěnách kabiny. Připadáte si, jako by auto bylo součástí vašeho těla. Když nastartujete, sevřou se vám vnitřnosti,“ vykresloval momenty za volantem herec Chris Hemsworth, představitel Jamese Hunta. „Zajížděli jsme a vyjížděli z boxu. Vletěli jsme tam maximální rychlostí, prudce zabrzdili, otevřeli hledí, řekli pár slov a zase odjeli. A furt dokola.“
Nejnáročnější scéna Rivalů byla havárie. Lauda 1. srpna roku 1976 na Nürburgringu v rychlosti více než 250 km/h narazil do plotu, s ferrari se vymrštil zpět na dráhu, kde do něj naboural pilot Brett Lunger. Vůz začal následkem exploze palivové nádrže hořet, Lauda zůstal uprostřed plamenů.
Vše se natáčelo v inkriminovaném místě – v severní smyčce Bergwerk. Zde vytahovali před 37 lety Laudu z 800stupňového pekla, tady přišel slavný pilot o pravé ucho, tvář a další části těla měl těžce popálené. „Sedm hodin trvalo, než mi maskéři vytvořili plastiku tváře pomocí speciálního make-upu. Samozřejmě jsem usnul, a když jsem se probudil, zhrozil jsem se,“ popisoval herec Brühl.
Rivalové už měli premiéru, neoficiální. Howard představil svůj film během červencové GP Německa. Dorazila elita z paddocku F1: Hamilton, Rosberg, Massa, šéfové týmů Brawn, Horner a promotér šampionátu Bernie Ecclestone. „Byl jsem stejně nervózní, jako když mé Apollo 13 měli poprvé zhlédnout astronauti a kontroloři mise z NASA,“ tvrdil Howard.
Zbytečný stres. Rivalové sklidili aplaus, nadšení. „Někteří mechanici žasli nad tím, co jsme dokázali všechno natočit. Nevím, z čeho to pramení. Možná byli zklamaní jinými filmy, nebo předpokládali, že je to moc komplikované, abychom to zvládli,“ netajil režisér Howard, kterého nejvíce potěšila pochvala od Ecclestona.
„Řekl jsem Berniemu: Děkuji, že jste si udělal čas, abyste se na ten film podíval. A on odvětil: Děkuji, že jste ho natočil. Opravdu mě to vzalo.“
Rivaly viděl i Lauda, který je v současnosti předsedou týmu Mercedes a komentátorem. „Při pohledu na některé scény se mi vehnaly slzy do očí,“ nezakrýval emoce bývalý pilot Ferrari nebo McLarenu. Film ho vrátil do dob, ve kterých vyhrával, byl nejsilnější. Ale zároveň se musel vypořádat s následky havárie. Díky Rivalům mnohé pochopil.
„Když jsem tehdy v Monze poprvé od havárie vystoupil na veřejnosti, nechápal jsem reakce lidí – proč na moji tvář nechtěli pohledět? Štvalo mě to. Nic jsem si totiž nepřipouštěl, byl jsem naprogramovaný jen na závody a na to, jak přežít. Teď všechno chápu. Když jsem se ve filmu viděl, polekal jsem se a vše mi došlo.“
Jeden z nejlepších filmů z motoristického sportu si však nebude moct vychutnat Hunt: před dvaceti lety zemřel doma na infarkt.