Sponzoři českého fotbalu nejraději zůstávají v ústraní, vzdor tomu, že do něj sypou kolem 400 milionů korun ročně. Platí to i teď, kdy nejpopulárnějším sportem v zemi lomcuje kauza s místopředsedou FAČR Romanem Berbrem. Reakce partnerů bývá taková, že jsou znepokojení, ale do ostřejšího prohlášení se nepouštějí. Pouze Ivo Valenta, šéf Synotu, titulárního partnera nejvyšší soutěže, naznačil, že na předsedu asociace Miroslava Peltu vyvinul jistý nátlak.
Deník Sport požádal největší sponzory tuzemského fotbalu o reakci na situaci, která nastala po konkrétních vyjádřeních bývalého elitního sudího Libora Kovaříka, a jež následně houstla kvůli dalším vystoupením potvrzujícím nežádoucí vliv až diktaturu svazového místopředsedy Romana Berbra mezi rozhodčími. Odpovědi byly zdrženlivé.
Nejkonkrétněji vystoupil šéf Synotu Ivo Valenta . „Sám jsem napsal předsedovi FAČR, Miroslavu Peltovi , dopis, kde ho mimo jiné žádám o vysvětlení celé záležitosti. Nyní čekám na jeho stanovisko. Dokud ho nebudu mít k dispozici, nepovažuji za korektní se k celé záležitosti blíže vyjadřovat,“ uvedl Valenta. Přiznal tak, že alespoň on nějaký krok učinil.
Projděte si celá vyjádření sponzorů:
Jako muž, jehož firma je nejvíce spojená s domácí ligou a dává do fotbalu slušné peníze, na to má plné právo. „Podobné kauzy nás samozřejmě netěší. Nepřispívají k renomé české kopané a poškozují jméno Synot ligy. Naše smlouva sice na obdobné záležitosti myslí, nicméně věříme, že vedení FAČR celou záležitost důkladně prošetří a přijde s vlastním návrhem řešení,“ dodal Valenta s tím, že by se podobné spory neměly řešit přes média.
Šéf loterijního holdingu ve své odpovědi zároveň naznačil, že někteří sponzoři si už do smluv dávají sankce pro asociaci v případě závažného problému. Že takové body v kontraktech s partnery jsou běžné, zmínil nedávno v rozhovoru pro ihned.cz a následně potvrdil i Sportu Luboš Koželuh, šéf marketingové agentury fotbalové asociace STES.
Další jsou znepokojení
Další sponzoři přiznávají, že se jim současná aféra nelíbí a že doufají v její prošetření. „Kauzy, které zpochybňují regulérnost řízení fotbalových soutěží, a tím poškozují dobré jméno tohoto nejpopulárnějšího českého sportu, nás samozřejmě znepokojují. Věříme, že vedení FAČR přijme opatření, která rozptýlí pochybnosti o férovém nasazování a posuzování práce rozhodčích,“ odpověděla za společnost Plzeňský prazdroj Judita Urbánková z jeho tiskového oddělení.
„Jako společnost, která má zájem o dlouhodobé partnerství a rozvoj českého fotbalu, vnímáme i tuto kauzu a jsme pro její důkladné prošetření tak, aby u fanoušků nevyvolávala obavy o nekalých praktikách v tomto sportu,“ uvedl Anton Molnár, ředitel komunikace skupiny Slovnaft, do které patří společnost MOL, nejčerstvější sponzor tuzemského fotbalu. Jinak partneři odkazují třeba na to, že se nyní radují z postupu národního týmu na mistrovství Evropy do Francie v roce 2016.
Aféra kolem Berbra není rozhodně první, která za poslední dobu sponzory tuzemského fotbalu dráždí. Stačí si vzpomenout například na nyní již mytický příběh s kabelou majitele Sparty Daniela Křetínského. Gambrinus, v té době titulární partner ligy, vyjádřil velké znepokojení, dokonce proskočily spekulace o jeho konci ve fotbale. Ty se však nakonec nepotvrdily.