Ivo Pospíšil
5. srpna 2018 • 04:20

Pešek v nové roli. Vede motoškolu a komentuje: Kornfeil má na vítězství

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Krejčího čas je tady. Zafeiris coby zklamání sezony, potřebuje Zima ochranu?
Nejdojemnější rozhovor. Šampion Adámek propukl v pláč: Mně se splnila všechna přání
VŠECHNA VIDEA ZDE

Je posledním Čechem, který dokázal na okruhu v Brně rozpoutat národní energii. Jedenáct let zpět, třetí místo v kubatuře do 125 ccm… „Věřím ale, že Kuba Kornfeil na mě může navázat. Doma vás to namotivuje,“ říká Lukáš Pešek. Z bývalého úspěšného závodníka se teď stal televizní expert a komentátor. Přičemž založil unikátní motoškolu, kde vychovává (nejen) nové domácí talenty. 



Číslo 52 je zpět. Už neřádí na trati, už vychovává své nástupce. „Je to jiné. Když závodíte, jste v nějakém napětí, závislý na různých lidech... tady je to ale naopak. Lidé za mnou chodí, jsou nabití pozitivní energií a to pomáhá i mně,“ říká Lukáš Pešek, který si po letech v MS založil vlastní motoškolu a piluje talent nastupující generace. V rozhovoru pro iSport.cz však mluví nejen o tom.

Řekněte, nestýská se vám po aktivním závodění?
„Abych řekl pravdu, tak pořád čekám na ten moment, kdy to přijde. Kdy se mi začne stýskat. Zatím jsem tam totiž nedošel. Jsem rád, co nyní dělám a tím, že jsem svou aktivní kariéru pěkně ukončil a něco za mnou zůstalo, tak si teď zase víc užívám tuhle etapu.“

Je to ale zase jiná výzva, že? Musel jste se z dravce na trati nyní stát více psychologem u tabule?
„Tak já jsem člověk, který se mění postupně a jak stárne a dospívá, vnímá věci jinak než dřív. Vždy jsem říkal, že není těžké něco začít, ale je těžké něco skončit. Nicméně jsem to v sobě uzavřel a setkal se s novou výzvou. Baví mě, že za mnou něco dál zůstává a lidé, kteří za mnou chodí, mají dobrý pocit.“

K něčemu takovému jste ale vždy tak trochu směřoval. Už jste vedl i talentovaného Olivera Königa. Je ve vás i touha objevit nového elitního závodníka, který se časem prosadí v MS?
„Ona je v podstatě ta má motoškola unikátní, protože tím, že jsem závodil od malička, prošel si různé typy motorek a ještě i učil dospělé bezpečnost, mám široký záběr. Vedu třeba skupinu dětí od tří do jedenácti let a každá skupina čítá na tréninky kolem 25 dětí. Děti vůbec nasávají informace na první dobrou, člověk je nemusí přemlouvat a jsem rád, že mě berou.“

Český závodník Jakub Kornfeil vyhrál sobotní kvalifikaci na Velkou cenu Brna
Český závodník Jakub Kornfeil vyhrál sobotní kvalifikaci na Velkou cenu Brna

Aby ne, když jim radí někdo s vašimi zkušenostmi a úspěchy…
„Já tohle ale dobře znám i z vlastního mládí. Ono je to pochopitelné, že někdy nechcete rodiče nebo příbuzné poslouchat, myslíte si, že to umíte a tak, ale když vám to řekne někdo jiný... Pamatuju si, jak i mně jednou dnes nebožtík Jarda Huleš něco poradil a ač to nebylo nic objevného, tak když to přeci řekl Jarda Huleš, tak jsem to pak i udělal. Je to hodně psychologické, ale jsem rád, že mě rodiče dětí vyhledávají, a vědí, že je nebudu učit žádné blbosti. Chápou, že jsem si to prošel a znám to. Snažíme se ale učit i normální lidi z ulice a nejen závodníky. Cílem motoškoly je hlavně učit bezpečnost a plynulost lidí, co jezdí v provozu, aby bylo méně dopravních nehod.“

Jaké věci se tedy třeba děti učí?
„Fyzickou přípravu má třeba každý svou, navíc jsou to ještě děti a nemělo by se na ně až tak tlačit. Je to spíše formou zábavy. Většina dětí ale k tomu dělá ještě další sport, takže jsou fyzicky vytížené a připravené. Spíše pracujeme na jezdecké stránce, jízdním stylu a variantách jízdní stopy. A až trochu vyspějí, přejdeme k nějaké taktice a mentální části.“

Co pak českým dětem oproti španělským nebo italským chybí? Sebevědomí?
„Tohle je strašně těžké a je to jen jedna stránka. Ano, naši kluci si moc nevěří, ale je to složité, protože když pak potkáte kluka, který si věří, tak ho zase řada lidí odsoudí, že je namachrovanej. Vyrůstáme prostě v této společnosti a tato vlastnost se vnímá trochu jinak než třeba v Itálii nebo ve Španělsku. Kluci jsou vychovaní tak, jak jsou, a s tím se pak i těžko něco dělá. Na druhou stranu, když pak odvedou stoprocentní práci na tréninku a mají úspěch v závodě, tak to zdravé sebevědomí v nich růst může taky tak.“

Není to navíc vaše jediná role. Rovněž jste se stal i televizním expertem a spolukomentátorem, že? Jak je tohle pro vás nová role?
„Upřímně řečeno, já na to nikdy nebyl, abych vystupoval v roli televizního experta. Když ale ta nabídka od Nova Sport přišla, zdálo se mi to zajímavé. Po pár závodech jsme to i rozebírali a byly na to pozitivní reakce. Lidé psali, že je to jiné, že se jim to líbí a že tomu dodávám jiný pohled a věci, které třeba dřív nevěděli. Mně tyto věci přijdou sice standardní, ale chápu, že to někteří diváci neznají. A když je to zajímá, snažím se jim to poskytnout. Máme to tedy nastavené tak, že dokud nás to bude bavit, budeme v tom pokračovat.“

Je tam za mikrofonem i jiná nervozita než třeba na motorce?
„Vůbec ne. Mně tohle nikdy nevadilo. Baví mě to a nemám pocit, že bych byl nervózní nebo nějak zadrhával. Užívám si to.“

Co ovšem fandění? Hlídáte se?
„Tak Čechům obecně fandíme a snažíme se o nich informovat, i když zrovna nejsou v záběru. Dost by nám tedy ulehčili a pomohli, kdyby jeli o první trojku, protože pak by tam byly ty emoce, které by přišly automaticky. Takhle je těžké je tam nějak dávat. Co říct, Kuba  Kornfeil  zajede občas dobré závody, ale Karel Abraham to má těžší, takže tam jsme vlastně jen v roli, že informujeme, co právě probíhá.“

Co jste říkal na Kornfeilův divoký skok v Le Mans, kdy ve vysoké rychlosti přeskočil Eneu Bastianiniho, dopadl na obě kola a jel dál?
„Tohle bylo fantastické, o tom žádná. Fantastické. Ano, byla to obrovská náhoda a štěstí, ale zaplať pánbůh za to. Oběhlo to snad celý svět a proslavilo ho to. Na něco takového bude člověk vzpomínat celý život.“

Sám Kornfeil prohlásil, že chce brzy do vyšší kategorie Moto2. Je podle vás připraven?
„To ví nejlépe asi jen on, ale co mohu hodnotit, tak po tolika letech, kdy je v Moto3 a 125 ccm (letos jezdí desátou sezonu), tak by na to už měl být připravený. Teď je otázka, co by s ním ale udělala těžší motorka a konkurence, která je v Moto2 ještě větší než v Moto3. Nicméně krok o kategorii výše by už byl v jeho případě logický.“

Podle jeho slov je ale problém ve financích a sponzorech, s čímž i vy máte z minulosti velké zkušenosti. Dá se mu třeba v tomto případě něco poradit?
„Těžko říct. Do toho nevidíme, takže vlastně musíme jen čerpat z toho, co nám řekne. Myslím ale, že on to má dobře podchycené.“

Kornfeil pak bude i v Brně hlavní českou nadějí na pódium. Vzhledem k tomu, že jste to ale stále vy, kdo zde naposledy z Čechů stupňů vítězů dosáhl, myslíte, že na ně letos má? Kvalifikaci vyhrál... (rozhovor vznikal před sobotní kvalifikací - pozn. red.)
„Určitě, on tu bednu mohl v podstatě dokázat každý rok, protože v Brně se český jezdec namotivuje ještě víc než v jiném závodě. Navíc, jak sám řekl, má letos motorku na vítězství, takže je otázka, co s ním udělá psychika, jak ho buď stáhne, nebo pozvedne. Určitá šance tam ale je.“

Co však říct ke Karlu Abrahamovi z MotoGP, jenž se pro změnu těžko prosazuje i do top 15?
„Letos je to v jeho případě fakt trápení. Vlastně můžeme vidět, že body udělá, jen když spadne větší množství jezdců a nedá se tam moc bojovat. Je otázka, zda je to motorkou, nebo je on už na hranici nějakých svých možností. To se těžko hodnotí a ani bych se do toho nepouštěl.“

Jak je v takovém případě pro něj těžké udržet se psychicky v pohodě?
„Psychika se drží těžko, když víte, že děláte vše na maximum, a přesto se to nezlepšuje. Rovněž je to dost složité v tom, že skoro všechny motorky jsou na příští rok rozdané a je tam jen jedna možná varianta (tým Avintia Racing), na niž mohou včetně Karla Abrahama čtyři nebo pět kvalitních jezdců. Teď se tedy hraje o všechno a jsem zvědav, kdo tu sedačku získá, protože ta jména, která o ni bojují, jsou celkem zvučná.“

A když se pak podíváte na špici a boj o titul, kde zatím vede Marc Márquez a za ním je Valentino Rossi... Myslíte si, že italská legenda může letos španělského jezdce Hondy ohrozit?
„Myslím, že ne. Bylo by to krásné, ale z mého pohledu je prostě Marc Márquez o level jinde. Valentino je fantastický, co v tomhle věku dokazuje a jak nechá za sebou víc než dvacet dalších mladších kluků, ale Márquez je fakt o level výš. Na něj už Vale nemá a možná to i sám ví.“

Nedostatky jsou tedy kde? Ve věku? V motorce?
„Jeho yamaha je určitě dobrá, ale pokud se podíváme na výsledky, tak delší dobu už také závod nevyhrála. Myslím, že i oni s ní trochu bojují a není to, jak by si všichni představovali. V tuto chvíli je to tedy tak, že honda je v kombinaci s Márquezem bezkonkurenční.“

Chápu.
„A tím nechci říct, že jsem fanoušek Márqueze, jak mi někteří lidé podsouvají. Nefandím nikomu a dostal jsem se úspěšně do fáze, že jsem nestranný... ale Márquez v kombinaci s hondou je neporazitelný.“

Co tedy říkáte na to, že bude mít od příští sezony jako týmového parťáka Jorge Lorenza?
(usměje se) „No, já jsem o tom předem trochu slyšel, že něco takového probíhá, ale nedokázal jsem si jednoduše připustit, že by to i dopadlo. Jenže to nakonec přeci jen dopadlo a je to pro všechny velký šok. Lorenzo je fantastický jezdec, a pokud dostane do ruky motorku, která mu sedne, tak víme, že je i nezastavitelný a umí jet závody start cíl. Jestli mu tedy ten stroj bude vyhovovat, tak bude pro Márqueze velkým soupeřem a o to horší to pak bude v samotném týmu.“

Lorenzo asi nebude takový flegmatik a smířená týmová dvojka jako Dani Pedrosa, že?
„To určitě nebude. Obecně Dani Pedrosa je celoživotně nejlepší parťák do týmu, protože je bezproblémový, nikdy nic nehrotí a neřeší. Naopak tandem Márquez - Lorenzo to bude o něčem jiném a myslím, že to bude něco podobného jako Rossi - Lorenzo. Ač je Jorge fantastický jezdec a můj kamarád, není to úplně týmový hráč.“

Češi na bedně v Brně:
2007 Lukáš Pešek 3. místo
1971 Bohumil Staša 2. místo
1968 František Šťastný 3. místo

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud