Martin Tomaides
7. prosince 2015 • 20:10

Dakar? Chci závodit v zemi nikoho, těší se Loeb na novou výzvu

Sébastien Loeb si nový speciál vyzkoušel už na rallye v Maroku
TOP VIDEA
Brno - Karviná: Michal Škoda chtěl napodobit bráchu, ale jeho lob mířil vedle Brno - Karviná: Michal Škoda chtěl napodobit bráchu, ale jeho lob mířil vedle
Sparta - Teplice: Michal Kadlec hlavičkou překonal chybujícího Grigara a poslal domácí do vedení Sparta - Teplice: Michal Kadlec hlavičkou překonal chybujícího Grigara a poslal domácí do vedení
VŠECHNA VIDEA ZDE

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Je jedno, jestli dojede mezi první pěticí, nebo na chvostu startovního pole. Sébastien Loeb bude obrovskou pozornost poutat už jen svou přítomností na Dakaru 2016. Stáj Peugeot získala v devítinásobném šampionovi WRC pro blížící se ročník populární rallye skutečnou osobnost. Francouzský pilot se sice bude hlavně učit, přesto se v závodním poli určitě neztratí. "Dakar je ošemetný, musím jezdit s klidem. S větším klidem, než jsem byl vždycky zvyklý," řekl Loeb.



Proč jste se pro svou účast na Dakaru rozhodl právě teď?
„Už je to hodně dlouhá doba, co jsem přemýšlel, že si Dakar zkusím, ale nebyl pro mě prioritou. Ale lákalo mě zazávodit si autem na poušti v zemi nikoho. A pak přišla jednoho dne nabídka od Peugeotu, abych si přijel vyzkoušet jejich závodní speciál. Z auta jsem měl velmi dobrý pocit a musím říct, že jsem si testování moc užil, a tak jsme se rozhodli spolupracovat a vyjet na Dakar."

Blížící se ročník by měl být trochu jiný, než ty předešlé. Díky změnám by se měl o trochu zrychlit, na cestách by jezdec měl potkat méně písečných dun, ale zase větší množství tras plných kamenů. Myslíte, že vám to bude více vyhovovat?
„Protože jsem nejezdil v předchozích letech, tak těžko můžu tratě porovnat. Cestám se budeme muset všichni nějakým způsobem přizpůsobit. Možná právě kvůli sníženému množství pasáži s dunami připravili pořadatelé o to složitější rallye. Já ani Daniel (Loebův navigátor Daniel Elena) nemáme v tomto případě mnoho zkušeností, takže je klidně možné, že se občas ocitneme v hodně nepříjemných situacích."

Jak byste popsal rozdíly mezi závodními speciály pro WRC a vozem pro Dakar?
„Rozdíl je samozřejmě obrovský. Vůz pro rallye je o mnoho lehčí a má na rozdíl od Peugeotu náhon na všechna čtyři kola. Navíc je hodně hbitý. Vůz pro Dakar je podstatně těžší, není samozřejmě tak stabilní a nereaguje tak mrštně. Je ale zase výborně odpružený, což je pro takovýto druh závodu naprosto nutné a díky tomu je i na nerovnostech velmi rychlý. Rozdíly jsou zkrátka velké, ale to je proto, že se jedná o dva odlišné světy."

Stéphane Peterhansel a Sébastien Loeb budou trumfy PeugeotuStéphane Peterhansel a Sébastien Loeb budou trumfy Peugeotu

Jste spokojený s vozem, který Peugeot pro Dakar 2016 vyvinul?
„Rozhodně. S modelem pro loňský ročník jsem toho v testech tolik nenajezdil, přesto jsem poznal, že nový vůz je o mnoho lepší prakticky ve všem. Je širší, na silnici mnohem lépe drží, je lehčí a silnější. Všechno tedy při vývoji šlo tím správným směrem. Během závodu v Maroku, kterého jsem se v říjnu účastnil, jsem si všiml, že auto je opravdu hodně rychlé. Jak se bude chovat na tratích v Argentině teprve uvidíme. Ale pocit z něj jsem měl velmi dobrý."

Celý závod trvá dva týdny a každý účastník dobře ví, že je náročný nejen po fyzické stránce, ale také po té psychické. Jak jste na to připraven?
„Doufám, že maximálně. Vím, že bude nutná absolutní koncentrace, především na dlouhých etapách (ta nejdelší má 931 kilometrů), ale speciální přípravu jsem neměl. V týmu jsme dělali fyzické testy, snažil jsem se hodně sportovat a udržovat se ve formě. Uvidíme na místě, jak na tom jsem."

Jezdci na Dakaru řídí své stroje často až za hranicí lidských možností, jak se tvářila vaše rodina, když jste oznámil, že se nebezpečné rallye budete účastnit?
„Nevím o ničem speciálním (úsměv). Doma proběhlo všechno v pořádku. Roky jsem závodil v kategorii WRC a popravdě si nemyslím, že to bylo méně nebezpečné."

Jak dlouho jste se rozhodoval, než jste na nabídku Pegueotu kývl?
(přemýšlí) „S vedením Peugeotu už jsme se na toto téma bavili před rokem, ale to bylo pro mě ještě brzy. Když ale přišla letos nabídka na testování vozu pro Dakar, tak už jsem byl prakticky rozhodnutý. Ale jak dlouho jsem nad tím dumal? Zhruba tak asi dva měsíce."

Zmínil jste soutěž v Maroku, kde jste si poprvé speciál Peugeotu naostro vyzkoušel. Kdo vám před rallye dával nejvíce rád? Byl to Stéphane Peterhansel, nebo Carlos Sainz?
„Má žena. Dělám si legraci, nikdo mi vyloženě přímo neradil, sám jsem se s jezdci bavil a zjišťoval informace. Stéphane mi radil, ať jsem hlavně opatrný a nepřeháním to s rychlostí, protože to by mohl být problém bývalých jezdců z kategorie WRC. Musím se naučit, že je běžné na Dakaru sem tam ztratit nějakou tu vteřinu, protože cesta je ošemetná, ale jízdu zvládnout. Zkrátka musím jet s klidem. S větším klidem, než jsem byl zvyklý."

Rozdíl mezi Dakarem a klasickou rallye je také ten, že se nemůžete tolik spoléhat na navigátora.
„Je to tak, tady mluvíme o dvou různých způsobech řízení. Na Dakaru se musíte dívat hodně před sebe a je mnoho kilometrů, kde se musíte spoléhat pouze na to, co vidíte. Carlos Sainz mi řekl, abych ve chvíli, kdy nedokážu úplně přečíst trať, hlavně brzdil. V devíti z deseti případů to sice nemusí být nutné, ale v tom desátém ano, a pak to může být kritické."

Jaký pro vás bude návrat do Argentiny? Během své kariéry ve WRC jste osmkrát tamní soutěž ovládl.
„Je to krásné místo, lidé tam motosport zbožňují. Atmosféra tam pokaždé byla skvělá a i já jsem od fanoušků cítil pokaždé podporu a moc jsem si to tam užíval."

Pro vás osobně byla Argentina něčím speciálním?
„Ano, mají tam výtečné maso a víno (smích). Jak jsem říkal, zažil jsem tam mnoho úspěchů, takže se tam vždy vracím rád."

Co se týče závodění, povrch v Argentině tedy znáte a víte, že se za vozy hodně práší. Bude startovní pozice hodně důležitá?
Znovu, mezi WRC a Dakarem je velký rozdíl. U WRC znamená přední pozice to, že ostatním čistíte cestu a ztrácíte tak čas. U Dakaru potřebujete být vpředu, abyste nejeli za někým a nebyli zakrytí prachem. Když startujete ze zadních pozic a někoho doženete, předjížděcí manévr není vůbec jednoduchý. Takže ano, startovní pozice je hodně důležitá."

A co nadmořská výška, která se bude často měnit? Ostatně takovou rychlou změnu jste si vyzkoušel už na populárním vrchařském závodě Pikes Peak.
„Tam ale stoupání trvá 8 minut. A tady závod trvá několik týdnů. Ale určitě se pokusím se přizpůsobit, budu například spát ve stanu. Rozložím si ho třeba doma před manželčinou postelí, to ji určitě potěší (smích)."

Témata:  sportmotorismusdakarrallyeLoeb