Martin Tomaides
3. května 2016 • 13:40

Na Dakaru chceme 50 Čechů, přeje si šéf sportovní sekce slavné rallye

TOP VIDEA
Slavia otevřela Eden. Fanoušci si prohlédli stadion a užili si den s hráči Slavia otevřela Eden. Fanoušci si prohlédli stadion a užili si den s hráči
Bohemians - Plzeň: V Ďolíčku se nehraje kvůli zmrzlému trávníku Bohemians - Plzeň: V Ďolíčku se nehraje kvůli zmrzlému trávníku
VŠECHNA VIDEA ZDE

Mnoho měsíců ještě zbývá do startu dalšího ročníku Rallye Dakar, ale předzávodní proces je velmi důležitý, a proto se v úterý v Praze objevili sportovní ředitel Marc Coma a ředitel závodní sekce Xavier Gavory a o příštím ročníku náročného podniku se rozpovídali. "Z Česka v roce 2016 jelo hned 31 závodníků, pro další ročník bychom jich chtěli 50," sdělil Gavory.



Na Dakar čeká jedna velká změna, čím dál populárnější závod se rozšíří z Argentiny a Bolívie ještě o Paraguay. V Jižní Americe se už jelo celkem sedmkrát a poslední rallye mimo jiné vytvořila rekord v národnostní účasti. Své síly přišli změřit borci hned ze šedesáti světových zemí.

To všechno bylo vidět i na následné sledovanosti tradiční sportovní události, kterou viděli diváci ve 190 zemích světa. Třeba co se týče sledovanosti, Dakar hladce strčí do kapsy závody formule 1 či Moto GP. Nestačí ani populární severoamerická kratochvíle Nascar.

Větší mediální zájem samozřejmě znamená i větší jezdecký zájem. Dakar navíc dokáže kousnout a držet. "Pro mě to byla letos zkouška a splnění snu, ale když jsem dojel, věděl jsem, že chci na Dakar znovu," vykládal závodník WRC Martin Prokop, který dojel při své premiéře na 14. místě.

Novou závodní tváří pro příští ročník bude také například David Vršecký, který je zvyklý sedět za volantem závodního tahače. "Mým cílem je Dakar dojet a sbírat zkušenosti pro další možnou účast," vykládal čtyřicetiletý Vršecký, který naskočí s vlastním týmem.

Příští ročník odstartuje 2. ledna ve městě Asunción a skončí 14. ledna (po dvanácti etapách) v Buenos Aires. "Chceme vytvořit aspoň tři speciální etapy, to znamená přes 450 závodních kilometrů a k tomu jednu maratonskou, která by měla mít přes 700," sdělil Marc Coma, sám bývalý pětinásobný vítěz Dakaru, který v současnosti připravuje tratě.

Sportovní ředitel Rallye Dakar Marc Coma během tiskové konference v PrazeSportovní ředitel Rallye Dakar Marc Coma během tiskové konference v Praze

Maratonská etapa je vždy mezi jezdci velmi populární. Sebemenší faktor totiž může rozhodnout o osudu celého závodu a často se právě tady ukáže, kdo si s těžkými podmínkami dokáže nejlépe poradit.

"Co si pamatuji, já jsem nejdéle jel zhruba 500 závodních kilometrů, a to už je hraniční. Tady si neumím představit, jak by mi stačila nádrž," smál se Martin Macík, pilot KM Racing.

Další změny by se měly objevit také v průběhu závodu, sám Coma upozornil, že tento Dakar by se měl výrazně lišit. Jiná by měla být cesta, i traťe. Mnozí jezdci si totiž v průběhu lednové rallye stěžovali, že z celé události se stal spíš rychlostní závod, během kterého musíte stále vstřebávat rušivý zvuk omezovače ve voze.

"Mně se moc nelíbí, kam celá soutěž spěje. Pro mě Dakar vždycky byly pouště a pláně, a to současné už se blíží klasické rallye," přemýšlel Macík. Sám se ale už na závod těší a nepochybuje o perfketním zážitku.

"Pořád je to Dakar, tedy to nejtěžší, co může být."