Jiří Punčochář
25. června 2015 • 21:00

König: Doping v cyklistice asi je. Ale s Kreuzigrem to byl cirkus

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Zábranský? Zbrojovku řídit nebude, fotbal jde mimo něj, Kometa je srdcovka
Zimák: Vrána přiletěl nečekaně. Proč by MS mělo klapnout?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Když slyší spojení slov kolo a doping, naježí se. Cyklista Leopold König je známý jako zásadní odpůrce teze, že cyklistika je prolezlá zakázanými prostředky. Zároveň ale připouští: „Doping pravděpodobně pořád je.“ S rozpaky se dívá na vyvrcholení kauzy Romana Kreuzigra, jehož očištění proběhlo dohodou bez finálního verdiktu u arbitrážního soudu. Podle hvězdy týmu Sky je to chyba.



Přesně před rokem, kdy se případ biologického pasu Romana Kreuzigra začal poprvé masivně probírat na veřejnosti, stál Leopold König v cíli mistrovství republiky v cyklistice a mračil se. „Přece se může stát každému, že bude nemocný, bude mít v biologickém pasu jiné hodnoty, rozházené z jakéhokoliv důvodu. Doufejme, že spravedlnost vyjde najevo a všechno se vyřeší co nejdřív,“ apeloval.

Krátký čas po uzavření případu, v němž Mezinárodní cyklistická federace (UCI) a Antidopingová agentura (WADA) svůj požadavek na čtyřletý trest a vysoké pokuty pro Kreuzigra stáhly a bez slyšení u sportovní arbitráže ukončily v Kreuzigrův prospěch, cítí König, že dosaženému rozuzlení něco chybí.

König na Grand Tour

2013 Vuelta 9. místo
2014 Tour de France 7. místo
2015 Giro d’Italia 6. místo

Případ skončil, Roman Kreuziger je očištěn, může závodit. Jak se na to celé díváte?
„Můj názor je, že to měli (UCI a WADA) dotáhnout do konce a měli počkat na finální verdikt u arbitráže. Tohle bylo nefér vůči všem – vůči Romanovi, fanouškům, všem. UCI tímhle rozhodnutím trochu ztratila kredit, protože to nebylo dobré rozhodnutí. Pokud se na verdikt mezinárodní arbitráže čeká několik měsíců a pak se UCI pět dní před jejím uskutečněním rozhodne, že případ stáhne, je to cirkus. Měli to nechat dojít až do konce a měli nechat rozhodnout sportovní arbitráž.“

Jste také názoru, který zazněl z Kreuzigrova týmu Tinkoff -Saxo, že se UCI musí reformovat?
„Nějaké změny by rozhodně přijít měly. Vidíme kolikrát, že UCI řeší nesmysly, ale pak věci naopak důležité jako třeba právě biologické pasy nejsou z její strany úplně optimální a sama UCI neví, jak se k nim postavit. Tohle by se mělo změnit.“

Je po tomto případu vaše důvěra v biologický pas vyšší, nebo nižší?
„Rozhodně to moji důvěru v biologický pas posiluje. Jestli jsou posuzovány i výkyvy, které nepřesáhnou limit, je to jedině dobře. Víme dnes, že v cyklistice pravděpodobně pořád funguje, že někteří jezdci pořád praktikují mikrodohazování, které je v podstatě nezjistitelné i v biologickém pase. Z tohoto pohledu jsem rád, že byly kontrolované i výkyvy, které nešly přes limit.“

Jak si praktikování takového dopingu při současném systému kontrol představujete?
„Opravdu v tomhle žádný odborník nejsem a říkám jen to, co jsem slyšel, nebo co je veřejně dostupné. To je například zjištění francouzského listu L‘Equipe, který ve své studii atletům podával mikrodávky EPO a na biologickém pase sportovci neměli žádné přesáhnuté limity. Z toho vycházím.“

Nicméně je dobře pro cyklistiku, že závodník, dva roky podezíraný a de facto obviňovaný z dopingu, může z kauzy vyjít jako čistý?
„Osobně si myslím, že pokud by UCI někoho obvinila neprávem na základě jeho biologického pasu, byl by neskutečný problém, pokud by se potom, nedej bože, prokázalo, že člověk je čistý. To by byl velký, velký problém. Pokud si UCI nebyla (v Kreuzigrově kauze) stoprocentně jistá, tak to byl podle mě jeden z důvodů, proč se možná stáhla. Nedovedu si představit být v takové situaci a bojovat pak za očistění vlastního jména. Musí to být neskutečné, strašné na psychiku, je to skoro konec kariéry.“

Zažaloval byste UCI za to, čím byste při takovém řízení musel projít?
„Rozhodně, rozhodně bych je zažaloval. (důrazně) Je otázka, jestli potom ten daný závodník, když si dá ruku na srdce, může říct, že nic neudělal, ale já bych je zažaloval. Samozřejmě ano.“

Vy osobně budete v červnu během přípravy ve francouzských Alpách doufat v místo v týmu Sky pro Tour de France. Kde o ně budete usilovat?
„Po soustředění v Alpách je ve hře, že pojedu koncem června na mistrovství republiky a poslední týden bych strávil zase v Čechách.“

Doufáte, že vás do týmu mohou posunout třeba kvality v časovce, která se aktuálně týmu Sky na Dauphiné nepovedla?
„Důležitá časovka družstev na Tour de France je, to je pravda. Může to být bráno v potaz. Je otázka, jak to pojmout, abychom se zlepšili, protože ani na Giru se nám časovka moc nepovedla, a začíná to být trochu alarmující. Měli bychom se zamyslet nad tím, proč, když jí věnujeme tolik úsilí, nejsme v první trojce.“

S jakými dojmy se vám vystoupení Sky na Dauphiné sledovalo, když vaše osobní šance tím mohou vzrůst, ale jako člen týmu těžko můžete mít z nezdaru radost?
„Oni ji zase nezajeli úplně špatně, byli šestí, ale když jde o tým jako Sky, chcete časovku vyhrát. Povedlo se to na Romandii, teď se to nevydařilo s plus minus stejným mančaftem. Něco se tam muselo stát jinak, projde to analýzou a bude snaha se z toho poučit.“

Rád zůstanu ve stínu

Každopádně se můžete připravit na to, že předáte svůj kapitánský úřad, jehož jste se ujal na Giru. Tour de France váš tým pojede na Frooma.
„Budu jedině rád, když to někomu předám.“

Nelíbilo se vám být lídrem?
„Ne, ne, ne, to vůbec ne. (důrazně) Ale bylo to hodně náročné, málo lidí jezdí v roli kapitána Giro i Tour za sebou. Teď to zkouší Contador , ale je jenom jeden za posledních několik let. Je to vypjaté a náročné. Vůbec jsem nepřemýšlel o tom jet Tour de France znovu na celkové pořadí s jenom čtyřmi týdny odpočinku po Giru. Rád zůstanu ve stínu.“

Co jste se o sobě a svých kvalitách dozvěděl během vedení týmu Sky na Giru?
„Že bylo jedno, jestli jedu závod Grand Tour v květnu, červenci, nebo v září, jestli je to Vuelta, Tour, nebo Giro, kopce tam, nebo tam. Opravdu jsem byl rád, že se dokážu připravit i na první třítýdenní závod roku a nevadí mi ani prudké kopce v Itálii, i když jsem v některých z nich oproti nejlepším relativně ztrácel. Tým byl rovněž spokojený, jak jsem roli zvládal, jak jsem se choval ke klukům, zvládal stres, vypjaté situace. Odezva byla hodně dobrá. To mě potěšilo a dodalo mi to motivaci, že i kluk z Moravské Třebové může dělat lídra takovému týmu a nepodělat se z toho.“

Prošel jste si hodně rozdílnou zátěží oproti závodům, kde jste figuroval jako domestik?
„Vždycky je to o tom, jaký stres na sebe člověk klade. Kolem sebe jsem ho necítil, tým Sky se ho snaží minimalizovat a bylo to znát. To jsem vnímal jako hodně příjemné.“

Možná je nakonec dobře, že jste si pozici kapitána vyzkoušel z čisté vody od poloviny závodu, když odstoupil váš dosavadní lídr Richie Porte. Mohl to být pro vás takový mezistupeň, než pojedete někam jako jasný lídr od začátku závodu?
„Rozhodně jsem ukázal, že do dalších let svojí konstantností v etapách a během celých tří týdnů mám schopnosti na to, abych kapitána ustál psychicky i fyzicky. Důležité na Giru bylo, že jsem neměl špatný den, každý týden jsem měl relativně vyrovnaný, to se hodně cení. Beru Giro jako hodně důležitý krok, abych důvěru získal i napodruhé.“

Leopold König, nová hvězda týmu Sky
Leopold König, nová hvězda týmu Sky

Pochválili vás za zvládání kritických chvil. Kde nastaly?
„V poslední etapě na okruzích do Milána, kde jsem měl dva defekty na posledních třinácti kilometrech. Kdybych zazmatkoval, mohl jsem přijít o šesté celkové místo. To byl rozhodně kritický moment. Po třech a půl tisících kilometrů se všichni vidí v cíli a vy najednou musíte řešit věci, které jsou otázkou posunu v pořadí, na které dřete v horách. Najednou je můžete ztratit na rovině v etapě, která už je jenom pro sprintery a nic by se v ní měnit nemělo. Tam jsem zachoval chladnou hlavu, vyřešili jsme to v klidu.“

Problém s defekty mělo před Milánem hodně jezdců, dojížděli na prázdných galuskách. Věříte, že kdyby došlo na lámání chleba, zachoval by se celý peloton fér a pořadí z hor už by ponechal beze změny?
„Těžko říct, protože pojem fair play bohužel na letošním Giru nějak ztratil na významu soubojem Astany a Tinkoff -Saxo, kdy Astana zaútočila v momentě, kdy Contador (Tinkoff -Saxo) měl defekt, a pak to udělalo Saxo naopak taky poté, co měl Landa (Astana) pád. Nevím, jak by to bylo… Opravdu upřímně nevím.“

Jel byste na Giru od začátku stejně, nebo jinak, pokud byste byl kapitánem hned od startu?
„Toť otázka... (váhá) V posledním týdnu by se nic moc nezměnilo, spíš by záleželo na prvním týdnu, ale tam nebylo moc situací, kdy bych musel Richiemu (Portemu) tahat dlouho. Akorát jednu etapu, druhý dojezd do kopce, jsem musel tahat a pak jsem tam ztratil několik desítek vteřin. Jinak ne. Opravdu těžko říct, jak by to vypadalo.“

Cítil jste se po Giru víc vyšťavený než po jiných závodech s ohledem na vypětí spojené s úřadem kapitána?
„Fyzicky jsem byl relativně hodně unavený. Po Giru jsem měl ještě lehkou virózu, což je normální věc, protože tělo začne relaxovat, opustí ho závodní stres a hned něco chytne. Fyzicky to bylo náročnější než vloni Tour de France, po níž jsem byl ale rozhodně víc unavený mentálně.“

Snesou tyhle dva závody a jejich dozvuk i jiná srovnání?
„Letošní období po Giru je mnohem klidnější než vloni po Tour. Giro u nás není tak sledované, nevysílá ho Česká televize, není kolem něho takový humbuk jako kolem Tour. Byl jsem po něm víc v klidu, taky jsem neřešil smlouvu jako vloni, takže dá se říct, že prvních deset dnů po Giru jsem si užil víc než vloni stejné období po Tour.“

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud