Jiří Uhlíř
25. března 2011 • 19:49

3, 2, 1 start! Kdo ovládne novou éru formule 1?

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Speciál o Slovácku. Co kouč a kádr? Svědík do Baníku či Plzně? Posunul se, říká Nguyen
SESTŘIH: NY Islanders - Carolina 2:3. Nečas asistencí přiblížil Hurricanes k postupu
VŠECHNA VIDEA ZDE

Vettel proti Webberovi, Hamilton proti Alonsovi... Je to tady! S víkendovou GP Austrálie započne nová sezona F1 a s ní se opět rozhoří boje favoritů o titul mistra světa. Loňská sezona byla protkaná intrikami, prosáknou hádky na povrch i v této sezoně?



Nová sezona klidně může být ve znamení povstání týmových dvojek. Felipe Massa z Ferrari a Mark Webber z Red Bullu si uvědomují, že za svou současnou stáj mohou jet naposledy. Oba moc dobře vědí, že pokud nebudou rychlostně stačit, pravděpodobně odejdou.

Stejně tak může být nový ročník ve znamení boje Fernanda Alonsa proti Sebastianu Vettelovi. Právě mezi nimi vypukla v posledním závodě v Abú Zabí velkolepá bitka na dálku o každý bod. Výkonnostní vzestup v závěrečném předsezonním testování zaznamenal Michael Schumacher z Mercedesu. Naopak se moc nedařilo pilotům McLarenu. Lewis Hamilton společně s Jensonem Buttonem měli odstup od svých rivalů.

V loňském roce stačilo Red Bullu k vítězství postavit extra-rychlý monopost, vyhrávat s ním kvalifikace a ostatním ujet v závodě. Klasický vzorec pro úspěch v F1 dostal menší trhliny příchodem nových pneumatik Pirelli, jež se ničí už po pěti kolech.

Kvůli vysoké degradaci gum budou muset jezdci zajet do boxů i třikrát za závod. „V Melbourne začne nová éra F1,“ prohlásil Alonso. „Zcela jistě půjde o nový typ závodění, strategie bude hrát daleko větší úlohu než dosud. Sobotní kvalifi kace na druhou stranu nebude ani tak důležitá,“ tvrdil jezdec z Ferrari.

Bude nový způsob závodění v F1 kořistí stáje Red Bull, která z dílny geniálního stratéga Adriana Neweyho postavila opět velice rychlý monopost? „Red Bull je hlavně společnost na výrobu limonád. Není to žádná zavedená značka ve formuli 1,“ rýpnul si do svých soupeřů Hamilton z McLarenu. „Dlouhá léta byly vpředu jen McLaren a Ferrari a teď přišel nový tým, který nás v čele vystřídal. Uděláme všechno pro to, abychom se na vrchol vrátili.“

Kritika původu rakousko-britské stáje závodníky nerozhodila. „Červení nebo stříbrní kluci mají fenomenální tým s fenomenální historií. Ale to je právě to, co nám dává velkou motivaci proti nim soupeřit,“ přiznal Webber.


Ferrari, McLaren, Red Bull a Mercedes nejsou jedinými favority. Na výsledkové výsluní se tlačí i stáj Lotus Renault, jež přišla s revolučním výfukovým systémem - jejich monopost má výfuky zavedené před bočnicemi. Díky tomu zlepší přítlak na trati a zvyšuje se aerodynamická efektivita. „Toto řešení je možná významnější než dvojitý difuzor. Je to zajímavá oblast vývoje,“ chválil Ros Brawn, šéf stáje Mercedes.

K elitní jezdcům se přidružili také nováčci F1, za nimiž stojí kapitál dolarových miliardářů. Do Williamsu přišel Pastor Maldonado z Venezuely, Force India posílil Skot Paul di Resta a do Sauberu zas Mexičan Sergio Pérez.

Rozložení sil před startem sezony F1
Nový monopost stáje Red BullFoto ČTK
RED BULL
Šance na titul - 45%


Party team, kde se častokrát až do rána servíruje hostům energetický nápoj s vodkou. Tak se smáli kritici stáji Red Bull. Nedávno nastala zásadní změna - rakousko-britský tým v minulém roce vyhrál jezdecký a týmový titul mistra světa. Současně však na povrch vyplavaly interní problémy. Mezi Sebastianem Vettelem a Markem Webberem docházelo k hádkám, Australan si stěžoval na protežování svého mladšího kolegy ze strany nadřízených. Vše korunovala GP Turecka, kde do sebe oba jezdci narazili a Vettel gestem naznačil, že Webber je idiot.
FERRARI
Fernando Alonso zvítězil v Singapuru, v celkovém pořadí ms už je druhýFoto ČTK/AP

Šance na titul - 35%

Ferrari v posledních letech zažívalo stagnaci, po příchodu španělského jezdce ale začalo pracovat na plné obrátky. Hned při své premiéře za italskou stáj byl Alonso schopný bojovat o titul mistra světa, přitom v polovině sezony ztrácel na špičku skoro padesát bodů. Dvojnásobný šampion si však důrazně vyznačil své teritorium - jasně dal najevo, že on bude ve Ferrari jezdeckou jedničkou. A to na úkor Brazilce Felipeho Massy. Jejich incident z GP Německa byl často probíranou věcí - Massa musel kvůli týmové režii pustit před sebe Alonsa a přepustit mu tak vítězství v závodě.
McLAREN
Lewis Hamilton při prvním tréninku na Velkou cenu TureckaFoto ČTK/AP

Šance na titul - 10%

Seskupení kolem dvou britských šampionů je hladové po úspěchu. McLaren to však nebude mít jednoduché. Ačkoliv vztah Lewise Hamiltona a Jensona Buttona se zdá být harmonický, v předsezonních testech jejich nový monopost na konkurenci nestačil. Britští komentátoři se dokonce nebáli nazvat nový mclaren vrakem. Problémy také mohou přijít s novými pneumatikami Pirelli, které na trati rychle odumírají. V nevýhodě bude určitě Hamilton, jenž kvůli svému dravému stylu bude muset v boxech častěji měnit přezutí.
MERCEDES
Michael Schumacher opět za volantem, v nové formuli Mercedesu.Foto ČTK/AP

Šance na titul - 6%

Oslavné fanfáry se nekonaly. Nejúspěšnější pilot historie F1 se v minulém roce vrátil. No a co? Michael Schumacher se trápil, jeho nejlepším umístěním bylo čtvrté místo. Nic víc. Neustále ho porážel jeho týmový kolega Nico Rosberg. Nyní se zdá, že by se mohl Schumacher nadechovat k lepším zítřkům. V závěrečných testech v Barceloně byl jeho nový monopost dokonce nejrychlejší. I proto se sedminásobný šampion naparoval, že by konečně mohl bojovat o přední pozice. Prý je dostatečně připraven.

 

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud