+
Nenechte si ujít nejnovější
zprávy ze světa sportu.
Sledujte nás na Facebooku
a dozvíte se vše jako první.
6. listopadu 2008 • 16:55

Vynálezce horských kol: Na kole až do smrti

Autor:
Brzdy svěřte do rukou odborníka.
TOP VIDEA
SESTŘIH: Dortmund - Hoffenheim 2:1. Kadeřábkova asistence nestačila, domácí pod novým koučem znovu slaví SESTŘIH: Dortmund - Hoffenheim 2:1. Kadeřábkova asistence nestačila, domácí pod novým koučem znovu slaví
SESTŘIH Premier League: Manchester City - Tottenham 4:1. Jasná výhra lídra, dva góly dal Sterling SESTŘIH Premier League: Manchester City - Tottenham 4:1. Jasná výhra lídra, dva góly dal Sterling
VŠECHNA VIDEA ZDE

Vynálezce horských kol Gary Fisher oslavil ve středu v Brně 58 let. I přes pokročilý věk je tento legendární cyklista a zakladatel světoznámé značky nesoucí jeho jméno ve skvělé fyzické kondici a v sedle kola sedí každý den.



"Myslím, že na horském kole budu jezdit až do své smrti," řekl dnes ČTK Fisher na slavnostním zahájení veletrhu Sport Life v Brně.

Gary Fisher začínal v 60. letech závodit původně na silničním kole. V roce 1968 jej pořadatelé jednoho závodu nepustili na start kvůli jeho dlouhým vlasům.

Společně se svými kamarády proto začal v Kalifornii v oblasti Marin Country jezdit na obyčejných kolech v terénu. Šlo o takzvané clunkery - kola ze šrotu. Fisher je začal nejprve upravovat, doplňovat je o převody a bubnové brzdy, v 70. letech pak začal vyrábět speciální kola určená i do náročných podmínek.

V roce 1979 pojmenoval jeden ze svých modelů Mountain Bike, v překladu horské kolo. Stejně pojmenoval také svoji první firmu na výrobu kol. Název Mountain Bike ale nezaregistroval jako ochrannou známku, dnes se proto označení horské kolo používá pro celou kategorii jízdních kol a jejich vynálezce prodává své výrobky pod jménem Gary Fisher.

Od té doby se Fisher stal jakýmsi vizionářem vývoje horských kol. V roce 1997 přišel s novou geometrií rámu, kterou pojmenoval Genesis. Ta se vyznačuje protažením horní rámové trubky na úkor zadní stavby a podle Fishera umožnila lepší ovladatelnost kola v terénu.

Po Genesis následoval do té doby nezvyklý celoodpružený rám. Zatím poslední novinkou je kontroverzní výměna šestadvacetipalcových kol za kola devětadvacetipalcová, která se do té doby používala pouze u trekových a silničních kol.

Do budoucna chystá Fisher novinku v podobě odlišné konstrukce předních vidlic a jejich uchycení v rámu kola.

"Zatím je to ve vývoji, uvidíme, zda to bude fungovat podobně dobře jako předchozí vylepšení," řekl tajnůstkářsky Fisher.

Vývoj horských kol podle něj postupuje neuvěřitelně rychle a za několik desetiletí budou vypadat úplně jinak, než jak je známe nyní. Kdyby se prý někdo z doby před 20 lety podíval na současná kola, tak ani nebude věřit tomu, že se na nich dá jezdit.

Za nejdůležitější změnu ve vývoji kol za posledních 20 let považuje Fisher velké množství lidí, které do cyklistického byznysu přišlo z jiných odvětví.

"Svět cyklistiky je plný nových technologií, umění a designu. A taky událostí, na světě je spousta veletrhů a akcí, o kolech se stále více mluví, zažívají úžasné období. Pro mě jako jezdce ze staré školy je neuvěřitelné, co dnešní mladí jezdci na kolech předvádějí. Říkám si, můj bože, tohle bych si nikdy nedokázal představit," řekl Fisher.

Vše o zimních olympijských hrách 2018 najdete zde >>








Klasická verze
Mobilní verze